Svar: Skal vugges for at sove
24. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Tanja
For det første vil jeg sige at I som udgangspunkt ikke skal være ked af at I vugger jeres dreng og ikke skal tro at dette er skadeligt for ham, en meget dårlig vane osv. - det hører man jo ofte.
Det at blive vugget er en bevægelse som barnet kender inde fra maven, det er derfor meget beroligende og trygt for børn at blive vugget og det hjælper dem, når de skal sove. Samtidig stimulerer vugning børnenes balancecenter og det er således vigtigt for deres motoriske udvikling.
Når det er sagt, så har du dog fuldstændig ret i at det er tungt at stå og vugge jeres dreng i hænderne. At han skal køres en tur eller vugges lidt frem og tilbage i barnevognen, synes jeg som jeres sundhedsplejerske er helt i orden - han er endnu ikke ret gammel. Nogle forældre vælger af samme grund at putte barnet i en vugge (det er han dog ved at være for stor til) og andre vælger faktisk at montere hjul under tremmesengen, så barnet kan ligge i sengen med fortsat vugges lidt frem og tilbage, når barnet skal sove. Andre hænger en hængekøje op i stue... ja det har jeg også set:o)
Man kan naturligvis diskutere grænserne for hvad man vil gøre og hvornår der er tale om et skråplan. Det man vælger at gøre skal naturligvis hænge sammen for familien og det skal man have det godt med. Alfa omega må dog være at barnet falder til ro på en tryg og rar måde.
Den plan du sender indeholder mange lure i løbet af dagen og det er naturligvis også en faktor du skal tage med, når du skal ændre på din drengs måde at falde i søvn på. Du skal jo være sikker på at han er reelt træt nok til at sove, samtidig med at han ikke må være overtræt. At ramme det rigtige tidspunkt for søvn kan være svært og nogle gange er man nødt til at skæve lidt til klokken og ikke kun til, hvad signaler din dreng sender.
Min umiddelbare tanke er at din dreng efter en nats søvn, faktisk ikke burde behøve sove allerede kl. 8 igen. Jeg synes derfor du skal prøve at stå op med ham og få dagen til at starte lidt tidligere - egentlig starter hans dag jo først kl. 10 og herefter skal han så sove igen allerede kl. 11-11.30.
Du skriver også at han sover middaglur og igen forsøger i en lur om aftenen kl. 18, som dog ikke altid lykkes, og det kan jeg faktisk godt forstå. Jeg tænker derfor at det må være en mulighed for jer at forsøge med 2 max 3 lure dagligt og at han skal være lidt mere vågen imellem de lure og ikke puttes for hurtigt. Han sover jo godt om natten, faktisk meget bedre end man kan forvente af hans alder og derfor har han sandsynligvis ikke behov for at sove på nuværende måde i løbet af natten. Jeg tænker altså at dagsplanen skal ændres.
Jeg ved at jeg tidligere har sendt dig en plan hvor også muligheder for søvn indgår, men jeg sender den lige igen og nu med tidspunkter på:
Morgen 6.30-7: Flaske
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til lur, sover 1-1½ time
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop/snapseglas
Evt. flaske og puttes til lur ca kl. 13, sover 1½-2 timer
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sen eftermiddag 16.30-17 sover evt. en lille lur på ½ time. Denne sene lur forsvinder ofte omkring 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash. Udgangspunktet er de grøntsager som I selv spiser til aften. Hertil vand af kop/snapseglas
Puttes til natten med flaske (vælling) kl. ca 20
Sen aften kl 23 eller nat: Evt. flaske
Umiddelbart ser jeg ikke nogen problemer i at du fortsat putter din dreng på siden, da han tilsyneladende bedst finder roen og falder i søvn på denne måde. Efterfølgende, når han så sover, så skal du naturligvis hjælpe ham om på ryggen igen. Det er dog kun så længe at børn ikke er i stand til at vende og dreje sig selv at der er risiko for vuggedød og barnet skal sove på ryggen. Når barnet selv er i stand til at vende og dreje sig, så kan du ikke gøre så meget mere omkring hvordan de ligger når de sover.
Nogle gange hjælper det faktisk også at lægge børnene til at sove på maven og så vende dem om, når de er faldet i søvn der og ofte er den en stor fordel at lade barnet selv bevæge sig omkring inden det skal sove, for at finde en stilling som er behagelig. Nogle gange kan man finde ud af hvordan barnet egentlig sover bedst ved at lægge sig med dem på dobbeltsengen, naturligvis være om dem, sikre sig at de ikke falder ned osv. og så ser man pludselig hvordan de kan have behov for at trille omkring og bevæge sig, får sig lagt i en god stilling at falde i søvn i og dette kan man så overføre til deres seng...
Med hensyn til at græde før man falder i søvn, så er det meget vigtigt at skelne imellem hvorvidt der er tale om ulykkelig gråd og det at han er utryg og bange eller om der mere er tale om en lidt overtræt klynken og lidt frustration over ikke rigtigt at kunne give slip på dagen og oplevelserne og mere bare har lyst til at følge med men er for træt. Den lidt overtrætte klynken og protesteren er helt naturlig og ikke noget man skal være bekymret for.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske