Svar: Putning og mad
24. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan godt se at du har læst med længe her på siden og at I allerede har forsøgt rigtig mange af de råd jeg ofte giver omkring både søvn, mad og opdragelse. Jeg vil dog meget gerne dele nogle af mine tanker med dig, og så må du sortere ud fra, hvad du så tænker du kan bruge.
Når man får en start som I har haft, men et hjertesygt barn, der skal opereres akut, så når man hele følelsesregistret igennem, både i tiden hvor det hele sker, men bestemt også i tiden efter. Det er rigtig rigtig hårdt psykisk at skulle forholde sig til at være blevet forældre, at have fået et lille barn og så samtidig stå med det lille barn og vide at der er en potentiel risiko for at miste.
Angsten for at miste sidder i alle forældre, men i særlig høj grad for jer. Dette gør ofte at man som forældre ofte beskytter barnet lidt mere, måske i starten har svært ved at lade barnet sove, fordi man lige skal tjekke at barnet nu også trækker vejret osv. Jeg siger ikke at det har været sådan, men kun at det vil være en naturlig reaktion. Dette betyder at barnet ofte allerede fra har et særligt stort behov for nærhed og tryghed, hvilket jeg bestemt også mener at man skal give sit barn.
Når det er sagt, så lyder det dog som om at Elias har været enormt hurtig til at adskille sig fra jer - han har i forhold til gennemsnittet være utroligt hurtig til at kravle og til at gå og har derfor bevæget sig væk fra jeres favn i en tidlig alder. Børn som gør dette har jo naturligt fortsat behov for det meget nære, trygge og tætte og da de bruger de vågne timer på at undersøge verden og bevæge sig omkring, så er det især når de skal sove og trætheden og roen skal komme over dem, at de søger fysisk kontakt. Det er derfor helt naturligt at Elias har behov for at have jer tæt hos sig, når han skal sove og at det ikke er nogen løsning for ham at I går eller bare opholder jer i rummet. Hvorimod at det at han sidder imellem jer i sengen og ser fjernsyn - får kontakten, nærheden samtidig med at han får lov til at opleve - det virker for ham.
Det er en fin plan for dagen I har og det er alderssvarende og godt det han får. Man kan overveje om han mon allerede nu skal til at nøjes med en lur dagligt og at denne så skal ligge omkring middagstid, så han ikke sover formiddagslur, men først puttes til middag mod så at kunne tage et par timer her. Jeg tænker at fordelen ved dette kan være at han sammenlagt sover samme antal timer som nu, men lidt senere på dagen, så han ikke bliver helt så træt om eftermiddagen og således også bliver lettere at putte om aftenen.
De fleste børn vil mellem 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lidt længere middagslur i stedet for 2 lidt mindre lure. Måske Elias allerede er parat til dette nu.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, mælk af kop (springe amning over)
Formiddag: 9.30: ½ bolle med smør (alt efter hvor meget grød han har spist), frugt, ost osv. som nu, vand af kop
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere, rester fra aftensmaden osv. som du også allerede gør
Puttes til middagslur ca kl. 12 og sover så et par timer
Eftermiddag 15: Tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, frisk bær, frisk frugt osv. Vand af kop
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, agurk, avokado, rød peberfrugt osv. Vand af kop
Aftensmad 18.30: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk osv. evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten ca kl. 20 med amning
Med hensyn til bekymringerne omkring hans indtag af mad, så lyder han jo umiddelbart som en dreng der stortrives og udvikler sig rigtig godt. Derfor handler det om at I fokusere på at lidt også har ret og hellere tilbyde lidt og tit end regne med at han spiser store portioner. Giv ham lidt variation og se på hans indtag over flere dage - så få i en fornemmelse for at han spiser varieret, det er frustrerende kun at se på indtaget over et døgn, så tænker man hurtigt at det er alt for ensformigt og for lidt.
Hold fast i alt det gode. I gør jer allerede rigtig mange gode overvejelser både omkring grænsesætning, søvnens indflydelse på lysten til mad osv. og det er helt rigtigt alt det I tænker og gør. I skal så 'bare' finde roen i det og så tror jeg som sagt at en ændret rutine omkring en lur dagligt, vil kunne gøre en ændring for jer.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med jeres dejlige dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske