Brev:
High need baby og lære at falde i søvn selv
25. juni 2007
Alder:
5 mdr.
High need baby og lære at falde i søvn selv
Kære Helen
Ja, vi har jo fået os en rigtig lille high need baby, som nu er blevet 5 måneder. Omkring de 4 måneder begyndte det hele heldigvis at blive lidt nemmere.
Hun kan nu sagtens køre i barnevogn - både når hun er vågen, og når hun sover. Hun er stadig en lille powernapper - sover 3-4 gange på 30-45 minutter. Men hun har stort set én lang lur hver dag på 2-3 timer, så det er jo bare herligt. Og hun sover i barnevognen :o)
Om natten sover hun også fint. Sover kl. 20/21 - kl. 5/6
Det er dog stadig sådan, at hun har behov for at falde i søvn på os. Men det tager som regel ikke mere end 5-10 minutter, så kan vi lægge hende uden problemer. Om aftenen må vi sidde med hende noget længere tid.
Det er ikke et problem i hverdagen - vi har vænnet os til det, og det helt ok.
Det kan dog godt være et problem, når vi er ude, idet hun er vant til, at vi ligger ned med hende - og det kan jo af gode grunde ikke altid lade sig gøre, når vi er andre steder.
Så kan det - hvis vi er rigtig uheldige - ende med, at hun får skruet sig selv så meget op, at hun bliver overtræt, og så naturligvis slet ikke kan falde i søvn.
Det er også sådan, at hvis hun er meget træt, og vi er på vej ud af døren for at hente storebror, så er jeg nødt til at lægge mig med hende for at få hende til at sove, INDEN jeg lægger hende i barnevognen og kører. Ellers bliver hun helt vildt stresset af, at jeg kører med barnevognen og kan slet ikke falde i søvn - og så er der bare ballade. Og det er stort set umuligt at få hende til at falde til ro (så jeg har altid slyngen med mig!)
Til gengæld lægger hun sig lige så fint til at sove, hvis hun bliver træt, når vi har kørt et stykke tid med barnevognen. Hun sidder som regel op, når hun er vågen - for hun skal sandelig ikke gå glip af noget :o) Vi har sådan en mellem sidde-ligge stilling, og så pakkes hun op med dynen. Det var faktisk sådan, at hun accepterede at køre tur med barnevognen igen...
Nå, men når hun så sidder der og bliver bombarderet med indtryk, så går der ikke så længe, så falder øjnene i, og jeg kan lige så stille lægge hende ned, og så sover hun. Men hun skal blive træt i vognen og ikke lige inden, vi lægger hende i den. Det er altså noget mærkeligt noget!
Tror du, at vi kan forsøge at hjælpe hende til at falde i søvn selv? Og hvordan gør vi det på en god måde?
Ja, jeg troede jo, at det ville blive meget nemt med nr. 2, men hun er altså virkelig meget anderledes end sin storebror!
Glæder mig til at høre dit svar.
Med venlig hilsen
Ermelin