Svar: High need baby og lære at falde i søvn selv
25. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Jeg kan godt forstå at du synes det er lidt hårdt, at det er nødvendigt at sidde med jeres datter, når hun skal sove og at det giver problemer, når I er ude og dette ikke er praktisk muligt.
Jeg tænker dog også at det er noget hun vokser fra og at det er utroligt vigtigt, at du i øjeblikket fokuserer på hvor godt det rent faktisk går. Jeg synes det er et stort fremskridt at din datter nu er i stand til at finde roen i barnevognen, hvis du starter med at lade hende sidde op og følge med i verden og så først derefter lægger hende ned - et råd jeg faktisk ofte giver forældre.
Samtidig tænker jeg også at det er et stort plus at hun hos jer er i stand til at falde til ro i løbet af 5-10 minutter og at I herefter kan lægge hende uden større problemer.
Frustrationen hos dig tror jeg opstår, fordi du føler at du nogle gange er nødt til at prioritere din datter før din dreng, at du er nødt til at få hende til ro, det er stressende at skulle lægge sig med hende før man kan køre op og hente ham osv. og du ville gerne hente ham lidt tidligere og også kunne være noget mere for ham. Jeg forstår det godt.
Jeg tror dog at tiden arbejder for jer og jeg tænker at det er enormt vigtigt, at du lige nu forsøger at gøre alt det du allerede gør, for at skabe en ro i hverdagen og få din datter til at sove. Og når hun så sover, så må du prioritere storebror.
Du er en kærlig og god mor og på den måde lider din dreng ikke nogen nød. Han kender jo endnu ikke klokken og derfor ved han ikke om du henter ham ½ time før eller siden og leger han godt, så er det jo fint nok at han lige er det længere i institutionen, det tager han bestemt ikke skade af. Det kan være at foretrække fremfor en grædende lillesøster og en stresset mor... forstå mig ret:o)
Så forsøg at bibeholde de gode rutiner I allerede har og gør det du gør med god samvittighed, vel vidende at tiden også arbejder for jer og tingene bliver anderledes stille og roligt. Som du selv skriver så skete der en naturlig ændring da jeres datter blev 4 måneder og en sådan ændring vil komme igen.
Sender dig et knus her fra og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske