Svar: Vil ikke spise - 10 mdr.
25. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære "Madmor"
Det der i første omgang slår mig, når jeg ser jeres dagsplan og indtag af mad er, at dine børn får alt for meget mælk. Mælken fylder simpelthen for meget og du er nødt til at skrue deres mælkeindtag betydeligt ned for at få dem til at spise mere.
Da dine børn få modermælkserstatning, så vil det være relevant med 400ml dagligt og dermed er deres jernbehov dækket, men yderligere skal de ikke have. Jeg kan derfor godt forstå at børnene ikke er sultne om formiddagen, når de har drukket 200-250ml mælk efter også at have spist havregrød og jeg kan også godt forstå at de på samme måde ikke har den store sult og dermed lyst til mad resten af dagen, når de om eftermiddagen drikker samme mængde og igen om aftenen.
Og ja, så kan man sige at du først tilbyder dem flaske efter maden, men den fylder stadigvæk i maven og spørgsmålet er også om børnene er ved at være så bevidste om flaskerne at de bevidst vælger denne fordi det er let, hyggeligt osv. At spise selv kræver trods alt mere energi fra deres side.
Umiddelbart burde 2 flasker dagligt være nok, men da du fortæller at flasken om eftermiddagen er en vigtig del af deres putteritual og vigtigt for roen på det tidspunkt af dagen, så vil jeg foreslå dig at du kun giver 100ml om morgenen, 100ml om eftermiddagen og så de sidste 200ml inden sengetid om aftenen. Altså så de ialt kun når op på 400ml.
Når det er sagt, så er det også meget vigtigt at du ved at børn netop i dine børns alder er meget mere selektive omkring mad end tidligere oplevet hvor alt naturligt kom i munden. Derfor kan du ikke forvente det største indtag, men du skal naturligvis også tage hensyn til at de ofte er mere trætte sidst på dagen og derfor kan synes det er dejligt, hvis du gider give dem lidt med en ske. Det kunne f.eks. være kartoflerne som du moser med en gaffel og lidt sovs og hjælper dem med at få og frikadellen i stykker spiser de selv.
Jeg synes også det er vigtigt at du giver dem den mad I andre spiser. De kan sagtens spise det samme som jer, hvis I spise almindelig dansk mad og sørg her for at der altid er lidt sovs (det kan f.eks. også være smørsovs) som du kan hælde over maden eller mose maden med og dermed sikre dem lidt ekstra fedt. Ellers er pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf osv. fine retter også.
Det er enormt frustrerende at børn i den alder lukker munden for maden fordi vi jo ved hvor vigtigt deres indtag af mad er. Men du kan ikke tvinge dem til at spise og de spiser sandsynligvis ikke mere fordi du står og laver specielle retter. Derfor et tilbud om det som de ser I andre spiser og har de så behov for lidt ekstra fylde bagefter, så vil det være okay at du en gang imellem giver dem en portion grød, frugtgrød med mælk, en banan, et stykke rugbrød eller lignende. Men som hovedregel skal de have det samme som jer.
Jeg ved godt at det er rigtig svært at komme væk fra de flasker, og at du tænker "et eller andet skal de jo have", men det er altså meget vigtigt at mælken ikke udgør for stor en del af deres indtag... :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og hvor har du ret i at intet er så skønt som barnelatter og to børn som klukker er fantastisk:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske