Svar: Barnevognssele - 10 mdr.
25. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Helle
Jeg tror desværre ikke at der findes fast råd for de spørgsmål du stiller her.
Det er korrekt at barnevognsselen skal bruges af hensyn til barnets sikkerhed også selvom barnet protesterer. Du må forsøge at spænde selen, så barnet ikke kan vende sig hele vejen rundt, men kan sidde op og børn i dine børns alder, må også gerne sove på siden, hvis de synes bedre om det.
Med hensyn til at ville sidde op, så er det rigtigt at jeg synes det er vigtigt at møde barnet i ønsket om at følge med i verden. Jeg skal lige forstå dit brev rigtigt - har du to barnevogne og altså et barn i hver vogn? Hvordan går du så tur med dem? Hvis du har to vogne så kan jeg godt forstå at det er svært at få børnene til at sove, måske kunne I så forsøge princippet med at sidde op i weekenden hvor far også kan hjælpe til så det ikke er hver dag at det bliver en kamp...
Jeg tænker også at det måske kunne hjælpe at slå kalechen ned, så din dreng kan ligge og kigge ud, sidde op må han jo også gerne, mon ikke han så selv bliver lidt træt af det og selv lægger sig ned...
Og ellers har du ret i at man jo også nogle gange er nødt til at være lidt konsekvent. Sådan er det jo også når de skal have skiftet ble og vrider sig på puslebordet - bleen skal skiftes uanset om de vil det eller ej... men man skal naturligvis altid forsøge at gøre det til et samarbejde og ikke en magtkamp.
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske