Svar: Komælk hvornår?
25. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Der er mange diskussioner omkring mælk og anbefalinger om mælk til børn i øjeblikket, ikke bare i forhold til de små børn, men også til de større skolebørn... har de f.eks. egentlig behov for de 500ml dagligt som man anbefaler...
Indtilvidere så lyder anbefalingen fra den danske sundhedsstyrelse dog at børn tidligst fra 6 måneders alderen kan begynde at få en lille smule sødmælk. Dette ud fra at børn så kan begynde at få mad, som tager udgangspunkt i familiens mad og de kan også begynde at smage lidt kold mælk af en kop.
Først fra 9 måneders alderen må komælk og komælksprodukter begynde at udgøre en større del af barnets indtag og det anbefales at komælk og komælksprodukter først udgør hele barnets indtag fra 12 måneders alderen. Barnet har altså brug for modermælk eller modermælkserstatning frem til 12 måneders alderen.
Danmark skiller sig lidt ud i deres anbefalinger i forhold til nogle andre lande. Andre steder anbefaler man netop som du siger, at børn først får komælk og komælksprodukter fra 12 måneders alderen. Grunden til at Danmark ikke har denne holdning er at vi vægter meget højt at børn forholdsvis tidligt spiser det samme som resten af familien og her er det derfor i orden at hvis man f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk så kan hele familien spise det samme.
Mad og det at spise handler ikke kun om indhold, men også om at vi sidder sammen ved bordet og vi nyder maden og børn kan se at vi spiser det samme. Der er mange flere faktorer som spiller ind i et måltid og det vægter vi meget i Danmark.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt overblik:o) Din dreng har ganske givet ikke taget skade af den sødmælk han har fået og får:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske