Brev:
Madvaner og time-out
25. juni 2007
Alder:
18 mdr.
Madvaner og time-out
Hej Helen
Så er Nicklas blevet 18 måneder, og det går rigtigt godt med ham. Han trives og er en glad og aktiv dreng. Vi har dog bidt mærke i, at han ikke spiser så meget mere, som han gjorde tidligere.
Det er som om, at problemet kun er herhjemme. I dagplejen, hos bedsteforældre og andre i familien spiser han som en halvvoksen mand, men når vi skal spise frokost eller aftensmad herhjemme, protesterer han højlydt lige for tiden. Han skubber tallerkenen med rugbrød eller varm mad væk og græder, imens han peger over på skuffen med fuldkornskiks, som han får som et lille mellemmåltid om formiddagen eller eftermiddagen ind imellem.
Tester han mon, om han kan narre os til at give ham noget bedre, og hvorfor gør han det kun overfor os? Har du et forslag til, hvordan vi tackler ham, når han nægter at spise? Vi har svært ved at vurdere, om vi blot skal ignorere ham og lade ham sidde i stolen, indtil vi er færdige, eller om vi skal lade ham komme ned på gulvet.
Derudover kunne vi også godt tænke os at vide, om Nicklas er ved at have en alder, hvor han kan få en "time-out" på sit værelse?
Nicklas har temperament, hvilket vi hovedsageligt er glade for, men ind imellem går han over stregen. F.eks. gider han ikke at få skiftet ble for tiden, og dette resulterer nogle gange i, at han sparker mig på puslebordet. Selvom jeg svarer ham bestemt igen med et nej og holder hans ben samlet, så han ikke kan gøre det igen, sparker han ud efter mig én gang til.
Vi synes, at det er utroligt svært at vurdere, hvordan vi tackler situationer, hvor han ikke opfører sig ordentligt. Vi er jo bange for at gøre ham bange ved at skælde ud og lade ham være alene på værelset, men vi ønsker heller ikke, at han bare får sin vilje og overtager styret, bare fordi han er "lille".
Kan du måske give os lidt vejledende ord i forbindelse med at sætte grænser overfor ham?
Mange hilsner fra Iben :o)