Brev:
Gode råd om sengelægning
25. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Gode råd om sengelægning
Hej Helen
Du har gjort livet meget lettere for os, det ser ud til at Isabella bliver fyldt mere op om dagen, og dermed får nogle roligere nætter.
Hun får nu pt som aftalt
06 MME ca 50- 100ml
0730 Havregrød med bananmos
1130 Skiftevis risgrød med frugtmos eller grøntsagsmos gulerødder, broccoli
1730 Kartoffel/grøntsagsmos, det kan hun lide nu, og vil derfor nu starte op med kogt kød og fisk
Imellem disse måltider får hun løbende gennem dagen 200 ml MME, hun kan godt lide det koldt, dette er vel ok, ligesom koldt vand. Også specielt når det er varmt.
Sover et sted ml 19-20, vi kan ikke her få noget mælk i hende virker mæt og tilfreds, men er meget tørstig, laver kamillete til natten, kan godt sluge 75 ml i alt.
Så tager vi hende op klokken ca 2230, og her får hun ca 100 ml vælling, det fungerer rigtig fint, hun sover bare videre, og kan holde sig hen til morgenen.
Vågner ved 6 tiden, og jeg kan fornemme hun har en mere roligere nat nu, får nogle gange sutten ved 4-5 tiden, og er måske tørstig.
Mit spørgsmål lyder nu på om man kan fryse kartoffel/grønsagsmos med kød/fisk i portioner til en uge ad gangen, så hun kan vende sig til nye smage.
Vi har hidtil froset hendes kartoffel/grøntsagsmos, og taget det op om mogenen og stillet i køleskab, og varmet det i mikrobølgeovn om aftenen.
Nu vil hun blive supleret med kød/fisk, og du skriver jeg kan begynde med øllebrød til frokost ved 7 mdr, så hun kan vende sig til rugbrødsmagen ved de 8 mdr.
Er der andre tiltag jeg kan gøre for netop at forny hendes mad og gøre hende mæt på dagen.
Skal det bare være mørkt rugbrød uden kerner, og hvor lang tid skal det stå i blød.
Hun sover ca 1-2 timer fordelt over 1-2 gange om formidagen, da hun har den berømte 45 min opvågning, du skriver det er fordi hun skifter søvnfase, er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende over denne.
Og ca små 2 timer om eftermiddagen.
Af og til en kort powernap sent eftermiddag, alt efter hvornår hendes eftermiddagslur er sluttet.
Hun vågner dog ikke mere om aftenen efter de 45 min, når hun først er faldet i søvn.
Vi har altid vugget hende i søvn i vores arme hidtil med en flaske, det blev vi også meget trætte af for en 1 uge siden, og har siden arbejdet på at få hende til at sove af sig selv.
Dette projekt går faktisk fint, vi laver de samme sengeritualer hver aften, hun har sin bamse og en sutteklud, bades hver anden aften og får 2 godnathistorier, hvorefter hun bliver lagt i sin seng.
Den først aften lå hun i en 1 time og 20 minutter og bare bludrede, græd ikke og til sidst overgav hun sig, vi var løbende hos hende så hun vidste vi var der.
Dagene efter gik det gradvist fremad, græder lidt til tider har svært ved at overgive sig, men vi viser hende at vi er der, uden at hun skal være i vores arme.
Før kunne hun vågne op med at skrig, og jeg har læst at det er fordi hun opdager at hun ikke er i vores arme mere.
Så dette er blevet meget bedre, efter hun selv sover af sig selv med vores hjælp.
Har du andre gode råd med sengelægning, jeg ved i skal køre et projekt efter sommer?
Tak for en rigtig god brevkasse
Du hører sikkert fra mig igen.
Bettina