Svar: Gode råd om sengelægning
25. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Hej Bettina
Det er dejligt at høre at Isabella nu er begyndt at sove mere roligt og det lyder også som om at I er begyndt at få lidt mere struktur på dagen:o)
Jeg skal lige være helt sikker på hendes indtag af mælk i løbet af dagen. Du skriver at hun får 50-100 ml om morgenen, ca 200ml i løbet af dagen og så ca 100ml vælling til natten - ialt 350-400ml mælk og derudover 75 ml kamillete... er det rigtigt? Jeg spørger naturligvis fordi dette ikke umiddelbart lyder til at være nok. Det er fint nok at hun får kold modermælkserstatning som alternativ til sødmælk af en kop, men hun bør fortsat få flaske i løbet af dagen, da det er den bedste måde at sikre hendes mælkeindtag på. Hun skal mindst have 500ml og meget gerne 750 ud over skemaden, så altså 500-750ml mælk dagligt.
Med hensyn til grøntsagsmos med kød og fisk, så kan dette umiddelbart godt fryses til en uge af gangen. Det er både billigt og praktisk. Jeg tænker dog at der fortsat er meget vigtigt at Isabella nu begynder at få mad som tager udgangspunkt i jeres mad. Når man er 6 måneder gammel, så må man faktisk spise rigtig mange ting og det tager ikke særlig lang tid at blende en gulerod, lidt ærter og lidt blomkål eller hvad I nu får til aftensmad sammen med lidt af laksen fra ovnen eller indmaden af en frikadelle.
Du skal således også til at tænke over hvordan du kan lave mad som hun naturligt kan få en del af, mere end på hvordan du kan lave specielle retter til hende. Det er netop ved at tage udgangspunkt i jeres mad at du får givet hende fornyelse.
Øllebrød laver du let ved at købe mørkt rugbrød uden kerner og lægge 2 skiver i blød i vand natten over.
Opskrift Øllebrød:
2 skiver mørkt rugbrød uden kerner skæres i store tern og lægges i 2 dl. koldt vand natten over, eller om morgenen. Vand og rugbrød koges i 2-3 minutter og blendes med en stavblender. Grøden kan fortyndes med yderligere vand eller mælk. Der tilsættes fedtstof og kommes lidt mælk på.
Mange børn vil i 6 måneders alderen ikke sove mere end 45 minutter om formiddagen, men vil så tilgengæld sove et par timer over middag. Det lyder således helt alderssvarende det du fortæller.
Hvis du synes hun powernapper for meget, så kan det være nødvendigt endten at gå med hende eller at stå klar ved barnevognen og vugge den lidt frem og tilbage for at hjælpe hende videre i søvnen.
Det lyder rigtig godt det du allerede gør, det lyder umiddelbart som måden at gøre det på og jeg synes du skal fortsætte de gode rutiner. Dog medtænke at hun nok skal have noget mere mælk i løbet af dagen for så også at sove lidt bedre:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske