Svar: Manglende aftensmad
25. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Dorthe
Min umiddelbare tanke er som din, at din dreng naturligvis ikke skla gå sulten i seng og det lyder jo som om at det er problemet. Derfor synes jeg også det er okay at du tilbyder ham lidt ekstra mad efter aftensmaden og ofte er skemad godt fordi han på det tidspunkt er for træt til selv at spise og samtidig glider det let ned og giver en god bund i maven.
En portion havregrød eller lignede var også en mulighed, så det ikke lige behøver være budding eller dessert, men det kunne også være en portion frugtgrød med mælk (som en gammeldags jordbærgrød med fløde) igen tror jeg dog at jeg ville foretrække en grød, så det ikke var dessert agtigt og ikke alt for sødt. Det handler om at give ham mæthed og ikke om at komme ind i en vane hvor han afviser den egentlige mad, fordi han ved at desserten kommer lige om lidt.
Du skal naturligvis også sikre dig at han spiser godt nok i løbet af dagen, så det ikke handler om en dagsration han skal have indhentet men mere handler om at han er træt ved aftensbordet.
En passende dagsplan for et barn på hans alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, banan eller anden frugt - frisk eller som mos, eller bær.
Frokost: Rugrød med forskelligt pålæg. Rester fra aftensmaden (netop vigtigt når han ikke spiser så meget til aften), det kan være frikadelle, kylling, pasta eller lignende. Vand af kop. Tilbehør af forskelligt grønt - ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt osv.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i stykker f.eks. ½ banan, vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt som agurk, ærter, majs, gulerod osv. Hvis han har fået lidt af dette her, så gør det ikke så meget hvad der glider ned til aftensmaden
Aften: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs osv. Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert, Vand eller mælk af kop
Natmad: En portion havregrød eller lignende og dette kan stille og roligt overgå til at være en kop lun mælk og ½ banan, hvilket til sidst så helt udgår
Håber at ovenstående hjælper dig (og Marcus) lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske