Svar: Blandet landhandel
25. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Det er dejligt at høre at I nu har gode nætter, selvom du gerne ville ønske den lidt hyppigere:o)
Børn har tit en sjov vane når de skal sove - som du fortæller netop med at skulle have fingrene ved mors mund eller det kan være et fast tag i mors halskæde, i en hårlok eller lignende. Prøv om du stille og roligt kan vende hende til at holde jer i hånden i stedet - det at få en beroligende hånd kan hjælpe jer fremover, når hun skal lære at sove videre på sit eget værelse.
Det er dejligt at du kan mærke at søvnen ændrer sig positivt i takt med at din datter udvikler sig motorisk. Det lyder som om at hun er igang med en rigtig god og alderssvarende udvikling og er rigtig god med, især når man tager i betragtning at hun havde en lidt tidlig og hård start:o)
Hendes start på livet betyder naturligt at hun har lidt ekstra behov for tryghed og nærhed og derfor synes jeg at I allerede er nået rigtig langt, når det drejer sig om jeres datters søvnvaner.
Det lyder helt alderssvarende at din datter nu forsøger at kravle - eller står og rokker på alle fire, - det er fra rokkende stilling at børn lærer at kravle. At hun i øjeblikket mere sætter sig ned end rokker er helt okay, det er en ny motorisk øvelse som hun lige har lært sig og derfor overtager den alt andet:o) Du må naturligvis gerne hjælpe hende med at rokke på alle fire, men gider hun det ikke så lad hende være. Mon ikke hun ret hurtigt finder ud af at komme fra sidden til rokkende stilling også...
Hjælp hende op på alle fire, sæt dig bag hende så du støtter hendes fødder med dine knæ og hold hende om livet imens hun rokker frem og tilbage. Du skal ikke begynde at flytte hendes hænder og ben - det gør hun selv i takt med at hun rokker og får lidt overbalance.
På puslebordet er det naturligt at børn protesterer og i en periode vil det være en god idé at gå over til buksebleer og lade hende blive skiftet stående eller på gulvet, når hun bare har lavet en tisseble. Men har hun lavet afføring så skal hun naturligvis ligge på puslebordet, så du er sikker på at du kan få hende vasket ordentligt, give lidt creme på hvis hun behøver det osv. Det er en fase og hun skal have lov til at protestere lidt.. det skal dog aldrig gøres til en kamp.
Med hensyn til putning så er det ofte en god idé at gå lidt frem og tilbage, men aldrig være væk i mere end 3 minutter og du skal også vise dig igen selvom hun ikke er begyndt at græde. Man kan nogle gange starte med at gå og når man så kan fornemme at det nok alligevel er for svært, så kan du blive siddende hos hende, holde hende i hånden, stryge hende lidt over håret og så skal hun sove.
Du kan også indføre en sang, som du synger hver aften eller bruge en spilledåse som du kan trække op, igen som et fast ritual og noget som giver hende indtryk af at hun ikke er alene.
Det er også nogle gange en fordel at man som forældre skiftes om aftenen, så mor og far skiftes til at gå ind til hende...
Håber mine tanker også denne gang hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske