Svar: Lidt forskelligt
26. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt at høre at det er gået så godt med skemaden, det er rigtig fint at din datter nu spiser ca ½ dl dagligt. Jeg synes i forhold til hendes alder nu at det vil være udmærket at forsøge med måltid nummer to, så hun får grød til frokost og får grøntsagsmos til aften.
Vand er vigtigt for at holde maven igang eller væske generelt. Du må gerne forsøge med mme i snapseglas i stedet for vand, hvis hun bedre kan lide dette og så tænker jeg at hun i takt med at hun lærer sig teknikken måske også vil acceptere en tår vand til maden. Det er fint at du forsøger både med glas, flaske, kop, tudkop osv. - du må prøve dig frem, det vigtigste er at hun får sin væske netop af hensyn til maven.
Det er helt normalt at afføring og prutter begynder at lugte meget anderledes end tidligere, nu hvor hun får mere rigtig mad. Du skal vurdere ud fra afføringens konsistens hvorvidt hun har forstoppelse og du skal også se på hvordan hun generelt har det. Hvis der går mange dage imellem hendes afføringer og hun virker til at have smerter, når hun skal af med det, så er det ikke okay og så er det igen vigtigt med ekstra væske, eller som du skriver evt. lidt sveskemos på grøden.
Generelt må du dog godt give sveskemos og anden frugtmos hvis du fornemmer at det hjælper hende til at holde maven igang.
Hvis børn får rigtig hård mave, så skal de behandles med laktulose som er en mixtur du køber på apoteket. Her må man som tommelfingerregel give 1ml pr kg barnet vejer - 1 gang dagligt (man kan evt. dele dosis i to).
Grøntsagsmos har ofte også en god virkning på maven og derfor er det godt både at give grød og mos. Af grøntsager er det godt at starte med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, ærter, squash og lignende milde ting. Husk at i hjemmelavet mad skal tilsættes 1 tsk fedtstof.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske