Svar: Tvillinger
26. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Du har fuldstændig ret - man får rigtig mange kommentarer med på vejen, når man kommer trillende med en tvillingevogn. Det gør man sandsynligvis fordi det jo (selvom der efterhånden er mange) adskiller sig lidt fra det man oftest møder. Forældre fortæller ofte at de også oplever kommentarer, hvis deres barn på anden vis adskiller sig fra 'det normale' - "sikke da et hår", "han er godt nok lille", "hold da op hvor er hun godt i stand", "det var da synd med det røde mærke i panden", "er det en dreng (selvom hun sidder i lyserødt tøj og med pink sut i munden)" osv. osv.
Du er bestemt ikke den eneste der synes det nogle gange kan være anstrengende.
Når det er sagt, så gør folk det vel mest for at være venlige og deltagende. Ofte er der jo ikke noget ondt i det (selvom kommentarerne nogle gange kan virke sårende) og du skal forsøge at tage det som det kommer.
Er du i en mødregruppe? Måske tænker du at det har du ikke behov for, men i nogle kommuner er der f.eks. tvillingegrupper og her kan det være rigtig rart at få luft for alle disse frustrationer og høre at det altså ikke er 'fordi du er ved at blive gammel'...
Du har naturligvis ret i at det ikke er særlig rart at fremmede mennesker rør ved ens børn - det er jo at overskride ens person sfære, men børnene kan ikke selv sige fra og det må du så gøre for dem, selvom man så nogle gange kan virke emsig.. det må de så synes du er, det er jo ligemeget, du kender dem jo ikke:o)
Det er en svær balance at finde ud af at være både venlig og imødekommende og samtidig sætte grænser for hvad man vil være med til:o)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med alle børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske