Svar: Opdragelse - 6 mdr.
26. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lars
Tak for dit brev.
Nu er vi jo alle forskellige og har også forskelligt menneskesyn. Derfor gør vi os også mange forskellige overvejelser omkring hvorfor børn græder, hvorfor de søger kontakt og hvorfor de reagerer som de gør.
Jeg er af den overbevisning at små børn ikke bevidst udnytter at være i centrum. Når børn græder, så er det et udtryk for at noget ikke er, som barnet gerne vil have det skal være. Gråd er for små børn den eneste mulighed de har for at fortælle at noget er galt, at de har behov for hjælp. Der er altid en grund til at det lille barn græder og gråd bør derfor aldrig overhøres. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet altid skal tages op, når de græder, det kommer helt an på grunden til at barnet græder. Men man bør reagere på gråden og være sig bevidst om hvorfor barnet græder og hvorfor man så handler som man gør.
Når jeres lille datter græder, når hun har ligget på maven lidt, så er det fordi hun bliver rigtig træt i sin muskulatur af at ligge på maven. Det er vigtigt at hun ligger på maven for at få styrke i ryg og nakke, men hun er endnu ikke i stand til selv at foretage stillingsskift som tilfredsstiller hendes behov - derfor græder hun og viser på den måde at hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt anderledes.
Hvis du lægger dig på maven ligesom din datter og prøver at ligge der et stykke tid, så kan du godt fornemme at du også får brug for et stillingsskift, men du er stærk nok til at kunne selv og behøver ikke bede om hjælp.
At hun holder op med at græde og stikker jer et smil, når I tager hende op, er ikke tegn på at hun udnytter jer. Det er ikke tegn på at hun er glad fordi hun har fået sin vilje - hun smiler og viser jer sin glæde fordi I reagerer på hendes behov, fordi I har forstået hvad det var hun ville. Hun siger tak for hjælpen ved at smile og vise sin glæde.
Jeg siger ikke at I skal bære rundt på hende hele tiden, men I skal hjælpe hende med at skifte stilling og sørge for at hun har underholdning og mulighed for at få forskellig stimulation.
Nu hvor hun er 6 måneder gammel, så tænker jeg at det vil være helt fint at have hende siddende i en høj stol. Det kan være rigtig dejlig underholdning at give hende en brødskorpe, et stykke agurk eller lignende i hånden at sidde med. Naturligvis under opsyn.
Nu kan jeg se at I bor i udlandet og jeg ved ikke hvilke muligheder I har for at køre en tur med barnevogn, hvor I bor. Det er jo også god underholdning at kunne sidde i en vogn og kigge ud på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Det vil hun også kunne nyde.
Det vil være rigtig godt at I hjælper hende med at bevæge sig og laver nogle bevægelege med hende, så hun triller fra mave til ryg og fra ryg til mave. Støt også hendes fodsåler skiftevis den ene og den anden og hjælp hende på den måde med at komme til at krybe hen over gulvet.
Snak med hende, før en dialog hvor I gentager hendes pludrelyde med også prøver at få hende til at gentage jeres nye lyde. Lydlege er også godt - en hånd der klapper på munden, blæse luft gennem læberne "prrr" osv.
Giv hende luftture, hvor hun bliver tumlet med, svunget frem og tilbage mens hun holdes under maven, flyver op over dit hoved osv. Det kilder i maven og udvikler hendes balanceevne.
Når hun ligger på gulvet, så brug jeres mimik og jeres stemme til at motivere hende til det, så hun synes det er sjovt at være der.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske