Svar: Søvn og d-vitamin dråber
26. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Pia
Sebastian er 3 år og hans sovevaner lyder rigtig fint. De fleste børn i den alder sover 1-2 timer dagligt og 11 timer om natten - gennemsnitligt ca 12 timer i døgnet. Nogen lidt mere og andre lidt mindre. I princippet skal man jo ikke gå ud fra dette, men i stedet se på hvad der fungerer for det enkelte barn og det lyder som om at Sebastian trives med sin måde at sove på - det skal du ikke ændre, det sker af sig selv.
Tit vil de fleste børn først omkring 4 års alderen kunne undvære middagslur.
Med hensyn til D-vitaminer og det at være mørkere i huden så lyder sundhedsstyrelsens anbefaling:
"Det anbefales at børn der har mørk hud eller går klædt så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, bukser/kjoler eller tørklæder) forsætter med 10 mikrogram (400 IE) D-vitamintilskud dagligt gennem hele barndomme - formentlig hele livet. Fra barnet er 1½ år og kan tygge en tyggetablet, kan man give en børne-multivitamin-mineraltablet eller en D-vitamintablet indeholdene 10 mikrogram D-vitamin."
(Anbefalinger for spædbarnets ernæring sst. 2005)
Da din mand er mulat, så lyder det ikke umiddelbart som om dine børn er særligt mørke og jeg regner ikke med at I går tildækket om sommeren, så børnene udsættes således naturligt for sollys.
Man kan sige at det generelt kan være udmærket at give en multivitamin tablet til børn, da de ofte spiser selektivt og sparsomt, men dette er et generelt råd. Umiddelbart lyder dine børn ikke til at være i risikogruppe og behøver således ikke ekstra d-vitamin...
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske