Svar: Lidt af det hele
27. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære 1. gangs mor
Det lyder som om din datter udvikler sig rigtig godt og i god retning. Det er helt naturligt at hun nu er begyndt at blive lidt mere pylret, det er en reaktion på at hun motorisk øver sig i rent fysisk at bevæge sig lidt væk fra dig. Hun er nu i det man kalder for separationsfasen:o)
Jeg kan godt forstå at I gerne vil væk fra flasken om natten, det lyder dog som om at jeres datter fortsat har behov for denne og det er også længe at forlange at hun skal klare sig uden noget at drikke, hvis det er fra klokken 19-06. Det er de færreste børn som kan klare dette i den alder. Min umiddelbare holdning er derfor at hun skal have lov til at få sin natflaske med mælk, især fordi den jo heller ikke spolerer hendes søvn - den gør at hun fint sover videre til næste morgen. At den så spolerer din.. ja det er hårdt, men man kan ikke få det hele. I går forholdsvis tidligt i seng og derfor dur det ikke med en sen aftenflaske og så må det være om natten:o)
Hendes samlede mælkeindtag ser umiddelbart fint ud og det gør planen for dagen også. Mit forslag til et barn på 8-9 måneder ville se således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Morgen: Står op, havregrød med mælk, mælk eller vand af kop
Formiddag: Frugtmos eller frisk frugt, friske bær, vand af kop. ½ bolle med smør, ost eller lignende i takt med at hun bliver bedre til at tygge.
Sover formiddagslur en lille times tid
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg af kød og fisk. Grøntsagsmos ved siden af som stille og roligt bliver til kogte grøntsager i stykker i takt med at hun bliver bedre og bedre til at tygge. Tilbydes på samme måde mere og mere familiemad og dermed gerne rester fra aftensmaden i forvejen, det kan være lidt frikadelle, lidt kylling, lidt kogte pastaskruer osv. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Evt en flaske (ca 3 flasker dagligt i 8 måneders alderen og mellem 9-10 måneder nedsættes til 2 dagligt). I stedet for eftermiddagsflasken gives så en lille portion tykmælk eller lignende med lidt rugbrødsdrys, lidt frugtmos og lignende. Evt. ½ bolle med smør, lidt ost osv. igen i takt med at hun bliver bedre til at tygge.
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk og mere rigtig mad, 'boller i karry', 'pasta med kødsovs', 'Laks i ovn', 'frikadeller og kartofler af forskellige slags' osv. Gerne mad som smager af noget og en blanding af både mos/sovs og mad i stykker der skal tygges.
Evt. en portion frugtmos med mælk til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling
Sen aften (og hos jer er det så nat) en flaske i takt med at hun bliver ældre, så forsvinder denne.
Det er rigtig godt at du nu er istand til at fokusere på at din datter trives og udvikler sig godt og stille og roligt bliver bedre til at se bort fra hende indtag af mad og hendes vægt:o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og at planen giver dig lidt mere overblik over dagen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske