Svar: Madplan til dreng
27. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Emils mor
Det lyder rigtig godt at Emil er begyndt at spise meget mere af jeres mad, det er dejligt og pludselig noget helt andet at sidde rundt om middagsbordet:o)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det ser også ud som om at Emil spiser varieret i løbet af dagen, så han således får forskellige fødevarer.
Ud over banan og frugtgrød, så må du meget gerne give ham al slags frugt og i øjeblikket, hvor vi kan få både jordbær, hindbær og ribs (har jeg netop set) så er det en rigtig god idé at give ham bær. Derudover er melon, druer, appelsiner osv. også en mulighed - han må få alt.
Tilbyd ham også rester fra aftensmaden til frokost, så han der får en frikadelle, lidt kylling, lidt godt kogte pastaskruer osv. og sørg også for at få givet ham fisk flere gange om ugen. Det kan være makrel, sildepostej, torskerogn osv. som kan smøres på brøddet, men det kan også være f.eks. rejer eller fiskefrikadelle, som han kan spise med fingrene.
Om eftermiddagen må du også gerne begynde at give ham lidt tykmælk eller lignende med 3,5% fedt og så kan du selv komme lidt frugtmos på og søde det på den måde. Prøv også med lidt bær, lidt smuldret rugbrød og lignende.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker giver lidt inspiration.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske