Brev:
Skriger sig i søvn hver nat + natamning
27. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Skriger sig i søvn hver nat + natamning
Hej
Jeg har læst mange af dine svar til andre igennem og finder inspiration – men er alligevel meget i tvivl om, hvad der er rigtigt for os – da der jo ikke er helt to identiske tilfælde. Og vi er mildt sagt ved at være lidt desperate og fortvivlede. Har også læst både ”Sov igennem uden gråd” og ”Go’nat og sov godt”.
Vi har en dreng på 9 måneder. Der er to problemer med hans søvn. Nr 1 er, at han altid skriger sig i søvn. Det har han altid gjort. Han havde kolik, da han var spæd, så de første fire måneder blev han altid vugget i søvn (mens hans skreg). Da han var ovre kolikken og voksede ud af liften, og vi ikke kunne gå og vugge ham mere, fik vi ham over i egen seng – i starten blev han svøbt stramt (og faldt i søvn – dog stadig skrigende, men vi sad hos ham hele tiden, og vuggede ham i svøbet nede i sengen og nussede osv). Nu har vi droppet svøbet, da det virker som om det irriterer ham mere end ikke at være svøbt.
Men han er SÅ ked af det – hver eneste aften og græder i fra 10 min til 2 timer. Om dagen kan han godt (i hvert fald i perioder) falde i søvn selv i barnevognen, mens han ligger og kikker. Nogen gange græder han lidt, og så bliver han trillet en lille tur. Men han kan altså godt falde i søvn selv om dagen. Vi har også lagt ham i sengen om dagen, så han kan lege der, og blive fortrolig med den.
Men til nat går det helt i fisk. Hans aftenritual (som vi har haft i mange måneder) ser sådan ud: Natøj+natble på, tandbørstning, ”læse” en billedbog/sang, amning. Så bliver han lagt i sengen, og begynder at græde utrøsteligt idet han slumrer hen. Vi sidder og nusser, og holder i hånd, synger osv, men faktisk gør det ingen forskel – vi har også prøvet at gå ud af rummet (bare få minutter). Når vi kommer tilbage græder han lige så meget som mens vi var væk. Han bliver altså ikke trøstet af at se eller mærke os igen.
Faktisk ligger han for det meste med lukkede øjne mens han græder. Nogen gange hjælper det at tage ham op – så holder han op med at græde mens vi sidder med ham – men begynder igen med det samme idet han rammer madrassen igen. Andre gange græder han bare videre, selvom han bliver taget op. Det står på i fra 10 minutter til 2 timer (som regel mindst en halv til en time), og jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind, og synes, det er sådan en dårlig slutning på dagen for os alle sammen.
Har prøvet at snakke og lege lidt med ham, og skabe en god stemning, når han kommer ned i sengen, og det virker fint indtil han bliver for træt – så begynder skrigeriet igen. Har også prøvet alle gode råd, som sovedyr, nattøj der lugter af mor, musik osv.
Vores sundhedsplejerske siger at hun ikke har hørt om det før og henviser til ”Go’nat og sov godt” – men jeg kan ikke li den og kan ikke se hvad den kan hjælpe – hvis han lærte noget af at græde sig i søvn, så måtte han da have lært det for længst efter alle de måneder. Især fordi han jo ikke bliver trøstet af, at vi kommer ind igen og taler til ham/nusser. Vi har også prøvet ”sov igennem uden gråd” – men kan heller ikke se, hvordan det skal udføres, da han jo græder lige fra starten af.
Er det normalt, at nogen børn har så svært ved at give slip – eller er det os, der har grebet det helt forkert an ?? Og hvad kan vi gøre anderledes?
Hans dag:
4:30 – ammes
6-7 vågner
7:30-8: morgengrød+mælk/vand
9:30-10:30 lur (får som regel lidt frugt/tvebak/vand inden lur)
11 Frokost (bondebrødshapsere + grød og mos)
13:30-14:30 Lur
15: Yoghurt med havregryn + frugtmos
16:30 (mor kommer hjem fra arbejde – ammetår)
18: Aftensmad/mos m udgangspunkt i vores mad
19:30-20 (Stopper som regel først med at græde omkring kl.21):Aftenamning +putning
23:30 Vågner (plejer at blive ammet)
1-1:30 Vågner og græder
Vi forsøger at droppe natamningen kl. 23:30 – er det ok på nuværende tidspunkt? Vi har dog ikke så meget held med det – har prøvet i over en uge nu, og han vågner og græder et par timer i træk, der hvor han plejer at få mælk og resten af natten er han meget urolig. Er det fordi han bliver ammet i vores seng kl. 4:30 og derfor ikke kan finde ud af, at han jo ikke må "om natten" (dvs mellem 21 og 4) men godt kl. 4-4:30?
Vores sundhedsplejeske siger at han kan klare sig fra 20 til 6 uden mælk nu, så det mener min mand at vi skal forsøge og altså droppe al amning om natten. Synes bare det meste af aftenen/natten går med gråd så.
Det skal lige tilføjes at han hverken vil tage sut eller sutteflaske.