Svar: Skriger sig i søvn hver nat + natamning
27. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Du har ganske ret i at det er en lidt usædvanlig situation med en dreng der græder så meget og har gjort det så længe. Jeg går ud fra at I har fået tjekket at han ikke græder fordi han har ondt nogle steder - ørerne, tænderne osv. I løbet af de sidste måneder kan der jo være flere ting, som har gjort at han har grædt, det har bare været svært at gennemskue om gråden havde den ene eller den anden årsag...
Det vi må gør nu er at tage udgangspunkt i den nuværende situation og her skal I for det først så sikre jer at han ikke har ondt.
Når det er sagt, så må vi tage hensyn til den alder han har - I skriver ikke hvordan han er motorisk og hvor meget han bevæger sig rundt, men jeg tænker at han jo aldersmæssigt er i kravlealderen og det i sig selv giver en urolig søvn. Det betyder dog også at han er i separationsfasen og derfor har rigtig meget brug for at se jer og have jer hos sig rent fysisk for at vide at I ikke har forladt ham.
Jeg hæfter mig ved at I skriver: "Nogen gange hjælper det at tage ham op – så holder han op med at græde mens vi sidder med ham – men begynder igen med det samme idet han rammer madrassen igen" og at du også skriver "hvis han lærte noget af at græde sig i søvn, så måtte han da have lært det for længst efter alle de måneder". Jeg får helt klart fornemmelsen af at jeres dreng ikke synes det er rart at være i sin seng, at han af en eller anden grund forbinder det med noget ubehageligt. Jeg kan se at I også selv har haft den tanke, da I har forsøgt at bruge sengen til leg i løbet af dagen for at gøre ham fortrolig med den - det er rigtig fint tænkt.
Jeg tror dog at jeres dreng, fordi det har stået på så længe, forbinder hele værelset og hele situationen med at han skal sove og det vil han ikke. Han er simpelthen så panisk angst (ja sådan tolker jeg det) og det lyder som om han falder i søvn af udmattelse og ikke af tryghed.
Mit råd til jer er derfor at gøre op med jer selv, hvad det betyder for jer at jeres dreng sover i sin egen seng og hvad det betyder for jer at få ham til at finde roen og holde op med at græde. Jeg tænker at hele jeres rutiner og mønster skal brydes for at få skabt en ændring.
Endten ved at du går i soveværelset og amme ham, når han skal sove. Eller ved at I lader ham ligge på dynen ved siden af jer i stuen, når I om aftenen sidder og ser fjernsyn. Uanset hvilken metode I vælger så vil han kunne blive ammet igen, når I selv går i seng og forhåbentlig her så blive puttet i sin egen seng.
For mig at se er det alfa omega at få brudt den cirkel I er i, at få jeres dreng helt ud af det ulykkelige mønster og alt det som trickker alle hans følelser og jeg synes han skal have lov til at være hos jer.
I vil fint kunne forklare at han skal lægge sig ned, eller sidde hos jer, og I vil på samme måde kunne side og kærtegne ham som I også gør nu. Men det bliver i rummet hvor I er og det bliver væk fra værelset.
Jeg er ikke personligt tilhænger af 'godnat og sov godt' og mener slet ikke at den skal bruges til et så følsomt barn som jeres dreng. Så lyt til jer selv og gør så op med hvad hvermand mener, forsøg at skabe det mest trygge for jeres dreng og få brudt den cirkel I er havnet i. Lyt til ham og giv ham den tryghed og nærhed som han beder om. Det er mit råd til jer:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske