Svar: Den svære pasning
27. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Du skal selvfølgelig lade Rebecca passe den da hvor I skal giftes og det er ikke noget hun tager skade af. Det kan godt være at hun bliver ked af det, men det må og skal de der passer hende klare og sådan er det! Du kan ikke tage Rebecca med til bryllup - hun vil ikke kunne forstå at du ikke er tilgængelig, når hun har brug for det og samtidig skal du også give dig selv lov til at nyde den dag.
Nu ved jeg naturligvis ikke hvor og hvordan festen skal foregå, - det har naturligvis betydning i forhold til hvorvidt Rebecca kan være i nærheden og du med kort varsel kan tilkaldes. På den anden side så vil det igen betyde at du skal forlade festen og det synes jeg faktisk er synd for både dig, din mand og jeres gæster. Jeg tænker derfor at den bedste løsning for jer alle er at Rebecca bliver passet og sådan må det være.
Det er rigtig godt at hun nu er stoppet amning, kan tilbydes familiemad og sover så godt som hun gør. De der skal passe hende må forsøge at gøre tingene nogenlunde som I plejer at gøre og så bare tage det stille og roligt - jo mere ro de viser, jo mere ro spreder de også til lillepigen. De skal således ikke lade sig køre op hvis hun på et tidspunkt græder, men bevare roen og være der for hende. Det skal nok gå.
Med hensyn til sengetid, så hænger denne sammen med at hun sover så sent som hun gør. I princippet kunne hun måske blive lagt allerede kl. 13-13.30 og så sove til 14.30-15 og på den måde også blive lagt en time før om aftenen. Hvis du ikke oplever det som et problem, så er det dog ikke noget der gør noget. Man skal finde den rytme som passer bedst ind i familiens dagligdag.
Du kan dog medtænke hvad tiden frem skal bringe, hvis Rebecca skal i institution, så vil det sandsynligvis være rart for hende at sove lidt før, da hun så skal tidligere op... men mon ikke det så også vil komme helt af sig selv.
Ha nu et rigtig dejligt bryllup og nyd jeres fest. Det er en stor dag og en rigtig dejlig dag. Rebecca skal nok klare det og få de der passer hende til at sende en sms, når hun sover, så du får lidt ro i sjælen - bare det lige at høre "Rebecca sover nu, det går fint" kan få en mor til at slappe af og det er vigtigt for at du også kan nyde festen. Og du skal ikke ringe til dem!
Knus herfra - det skal nok gå:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske