Svar: Hjælp til søvn - 6 mdr.
27. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Natasha
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg kan også godtd forstå at du giver din datter mælk ud fra devisen "hun er jo sulten og noget skal hun jo have" - men det er simpelthen der hunden ligger begravet. Din datter får alt for meget, så meget at hun ikke har lyst nok til at spise den mere mættende mad. Samtidig giver den hyppige amning hende også afbrudt søvn og hun har således behov for en fast rytme, hvor du skruer meget ned for amningerne og skruer op for skemaden.
Jeg ved fra tidligere brev at du har godt med mælk og jeg tænker at din datter simpelthen får meget mere end du tror. Hun skal sandsynligvis ikke die ret meget hos dig før hun får en ordentlig skylle og er fyldt op.
I forhold til at hun nu er 6 måneder gammel, så behøver hun rent ernæringsmæssigt ikke mælk om natten, dvs. fra 24-06 og jeg synes du skal forsøge at stoppe med amning her. Jeg ved godt at det bliver lidt hårdt, men så må far tage over. Hvis det kun er dit bryst der dur, så må du tilbyde brystet men sørge for at trække vorten ud så hun trøstes men ikke får lov til at fylde sig med mælk.
Når hun spiser skemad, så skal hun sættes i sin høje stol og du skal sørge for at have rigtig god kontakt med hende og give hende maden med ske i en lind strøm. Holde fokus, bruge din mimik og dine lyde "mam, mam, mam - smager dejligt" - åbne munden (hun spejler sig i dig) ind med maden og igen...
Amningerne om dagen skal også trappes ned hvis hun skal have lyst til mad og så tænker jeg at du måske skal forsøge at tilbyde hende 3 gange dagligt, simpelthen fordi hun skal have lidt i maven som må til i stedet for mælken.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 06: Bryst
Formiddag 9: Havregrød eller lignende med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her en times tid, måske 1½ og evt. med amning før.
Frokost 12: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk eller en portion grød med frugtmos eller f.eks. øllebrød. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl.13 og sover et par timer. Du kan igen overveje amning inden, men det er ikke noget du skal.
Eftermiddag 15.30-16: Amning
Powernapper evt 30 minutter, men denne lur svinder i takt med at hun bliver lidt ældre og begynder at sove længere de to foregående lure fordi hun bliver mere mæt af skemaden
Aften 18: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, vand af kop. Sidde med ved bordet med en brødskorpe eller lignende i hånden. Evt. lidt frugtmos til dessert (sammen med hendes jerntilskud).
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Vand
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan du får skruet amningen ned og skruet skemaden op. Jeg tænker at det er meget vigtigt at du forsøger at holde dig til nogenlunde faste tider for begge dele.
Jeg er ret sikker på at hvis du får amningen skruet ned og indtaget af skemaden op og på den måde får indført en mere fast rytme for dagen, så begynder din datter også at sove langt bedre - tingene hænger jo sammen:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske