Svar: Fast rytme og udvikling
27. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev:o)
For det første synes jeg ikke du er underlig og for det andet synes jeg ikke det er spor pinligt at være i tvivl om hvordan man gør det bedst og det er uanset om man er pædagog eller noget andet. Nogle gange tror jeg faktisk at vi (som arbejder med børn) bliver for fokuserede på alt det vi har læst og måske bliver for usikre på om vi nu gør det hele rigtigt, netop fordi vi har læst så meget. Forøvrigt er du ikke den eneste pædagog som bruger min side:o)
Jeg synes det er rigtig godt at du har ændret rutiner og nu forsøger med en mere fast rytme. Det er i forhold til din drengs alder helt passende med de to lure dagligt og planen du har sendt lyder rigtig rigtig fin og alderssvarende. Jeg synes derfor du fortsat skal forsøge at holde fast i den, naturligvis med den fleksibilitet du også selv nævner må være når man en gang imellem skal i byen, skal have handlet osv.
Din dreng er i gang med et stort udviklingsspring lige nu og jeg tænker derfor at det er det, der giver uroen i øjeblikket. Han triller omkring, kryber og øver sig rigtig meget motorisk og det giver ham en naturlig motorisk uro, som også gør at han har svært ved at finde fysisk ro, når han skal sove.
Hans sprog udvikler sig også og måske du kan fornemme at han både har de meget høje toner (skriger/hviner) og de meget dybe toner, svælglyde (som om han presser med lyd). Han arbejder således rigtig meget med lyd og det giver ham også en mental uro. Der er som du skriver 'fuld knald på' og det i alle retninger - derfor er det en fase I skal igennem.
Han vil elske luftture, det er sjovt at blive tumlet med og mærke at man 'flyver gennem luften' og at det kilder i maven. Han vil elske at blive hjulpet med bevæge lege, trykke ham på fodsålerne så han kommer fremad, hjælpe ham med at trille omkring ved at tage fat om hofte og ben og dreje ham rundt fra side til side, han vil elske at kunne sidde op i barnevognen og kigge ud og fornemme luften i ansigtet.
Lyde er som sagt spændende og her kan du med fordel lære ham at lave læbelyde (prrr, brrr) og du kan også lære ham at spille på munden ved at klappe med din hånd på din egen og hans mund. Lidt ligesom med giv-tag-lege så kan ud også give en lyd og tage en lyd med hænderne fra mund til mund.
Dialogen er vigtig og det er en god idé at pludre i forskellige højder og give ham nye lyde at arbejde med, netop fordi lyde i øjeblikket interesserer ham så meget. Sange med fagter er også en god idé, det at sætte lyd sammen med arme og fingres bevægelse er også rigtig interessant for ham nu, netop fordi både lyd interesserer, men også fordi han nu selv er meget mere bevidst med at bruge sine egne arme og hænder.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Du har en dejlig dreng som udvikler sig helt normalt, han er 'bare' igang med en stor udvikling i øjeblikket:o)
Rigtig god sommer til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske