Svar: Diverse spørgsmål om mad
27. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Lærkes mor
Dejligt at høre fra dig igen og sikke en masse spørgsmål. Jeg tager dem lige fra en ende af:o)
Med hensyn til stegeskorpe, så skriver sundhedsstyrelsen ikke noget præcist omkring dette. Umiddelbart så tænker jeg at da Lærke nu er over 'overgangsfasen' og igang med familiemaden, så er der intet i vejen for at hun får f.eks. lidt frikadelle eller lignende med stegeskorpe på. Det handler så vidt jeg ved mere om, at børnene skal kunne tygge det og ikke så meget om de stoffer der kan være i en stegeskorpe.
Med hensyn til salt, så er det rigtigt at børn ikke må få for meget salt (det må vi voksne faktisk heller ikke). Men hvis du salter maden almindeligt og dermed ikke for meget, så er der ingen problemer i at Lærke får samme mad som I andre. De familier som har brug for at salte ekstra, må så gøre det med bordsalt, når maden er serveret. Jo mere familiemad Lærke får, jo mere salt og andre krydderier vil hun også få og det er helt okay.
Jeg synes ikke Lærke skal have koldskål med pasteuriserede æg i og dertil kommer at du skal være opmærksom på at koldskål jo ofte er lavet med kærnemælk, som faktisk først anbefales til børn efter 3 års alderen på grund af det lave fedtindhold. Jeg tænker dog at der ikke sker noget ved at du giver Lærke det i små mænger en gang imellem, men du bør så også komme lidt tykmælk i koldskålen, så du får fedtmængden lidt op.
Yoghurt med frugt må Lærke gerne få. Det handler om at disse typer yoghurt er meget søde i forhold til hvis man giver dem tykmælk og så selv søder med frugtmos. Du skal altså se lidt på indholdet af sukker og derfor lave en vurdering af, hvad du vil servere for Lærke. Hvis det drejer sig om de almindelige små sødsmælksyoghurt en gang imellem, så tager hun ikke skade af det. Se dig dog godt for på markedet for flere yoghurt er mere at betragte som dessert eller slik ud fra sukkerindholdet end man kan kalde det for et mellemmåltid.
Med hensyn til kogning af vand og privat vandboring, så har jeg for noget tid siden kontaktet sundhedsstyrelsen for at få en præcis afklaring på reglerne for dette. Jeg fik der beskeden at "Den enkelte familie skal selv spørge på sit lokale vandværk. Ved problemer er det embedslægen, der skal kontaktes". Det er altså derfor individuelt, hvad der anbefales og det afhænger sandsynligvis af hvor man bor i landet. I skal således kontakte det lokale vandværk hvor farmor og farfar bor for at høre, hvordan I skal forholde jer.
Med hensyn til persille og persillesovs, så må Lærke gerne få dette. Det er dog sådan at der på persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.
'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med (altså som du beskriver at du gør).
Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.
Med hensyn til nye kartofler, så må Lærke også få dette og naturligvis skal du bare sørge for at gnubbe dem godt rene - vi nyder alle at få en ny kartoffel især med en smørklat og måske lidt persillesovs...
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske