Brev:
Om at kravle
27. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Om at kravle
Kære Helen,
Jeg går og bliver i tvivl om, om Lærke mon nogensinde kommer til at kravle.
Jeg ridser lige et de motoriske milepæle op her:
- Strakte arme i bugleje: Ca. 5 mdr.
- Oppe på hænder og knæ og rokke: Ca. 6 mdr.
- Kommer omkring ved at bakke: Ca 6 mdr.
- Sidder stabilt uden støtte: Ca. 7 mdr.
- Ruller fra mave til ryg og omvendt: Ca. 7 mdr. (er tidligere kun sket enkelte gange)
- Kryber fremad ved at trække sig frem i armene: Ca. 8 mdr.
- Rejser sig på knæ ved ting: Ca. 9 mdr.
- Kan selv sætte sig op: Ca. 10 mdr.
- Rejser sig helt op ved ALT (og giver mor dårlige nerver): Ca. 10 mdr.
Kan desuden nævne at hun har en veludviklet gå-refleks, og meget gerne vil gå med os i hænderne. Og at hun selv går mellem sofabord og sofa og en lille smule frem og tilbage i tremmeseng og ved sofabordet, dog stadig meget usikkert.
Men... Kravle er en by i Rusland! Har set hun ved flere lejligheder har kravlet rigtigt op til 1 meter af gangen, men slår hurtigt over i kryb. Hun kan krybe meget hurtigt også over dørtrin, over vores ben, hendes legetøj og ud af sit bold-badebassin og ned af niveauforskelle på ca. 25 cm. Og kan fint følge med de i mødregruppen som kravler.
Men den sidste uges tid er yndlingsbeskæftigelsen at rejse sig ved ALT, og fra at være meget vakkelvorn er hun nu oppe på få sekunder og holder meget fint balancen og er så småt begyndt at gå forsigtigt langs møbler.
Og med denne udvikling er hendes far og jeg begyndt at overveje, om hun mon nogensinde vil komme til at kravle?
Er der noget vi kan gøre for at fremme kravleriet, eller skal vi ikke bekymre os om det? Vi ved godt hun nok senere i livet skal få trænet sin krydsmotorik, men vil det betyde noget at hun springer kravlestadiet over på nuværende tidspunkt? Det skal lige siges, at jeg selv sprang kravlestadiet over, men det har nok næppe noget at sige i denne sammenhæng.
Kærlig hilsen
Lærkes mor