Svar: Dagligdagen
28. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Joan og Viktoria
Naturligvis vil jeg gerne svare jer og jeg er glad for at høre at det går bedre med skemaden og at Viktoria nu er begyndt at interessere sig lidt for det - det er jo et stort plus fremad:o) Lige nu handler det således mest om at bibeholde lysten og interessen for mad mere end det handler om hvad hun så reelt spiser:o)
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud. Det er fint med en formiddagslur og en middagslur og den sene powernap vil hun sandsynligvis snart kunne undgå - det kræver dog at hun begynder at kunne sove en lidt længere middagslur og igen afhænger det så af at hun begynder at spise lidt mere og flere gange i løbet af dagen. Det er også nødvendigt for at hun kan sove om natten og dermed at I alle får en mere sammenhængende nattesøvn.
Da Viktoria nu er 7 måneder gammel, så vil det være normalt med 3-4 måltider skemad dagligt og ca 4 amninger derudover. Dette burde sikre hendes behov dagen igennem. Måske vil hun have behov for lidt mere bryst, for at finde roen og kunne falde i søvn, men her er det så vigtigt at du om natten ikke fylder hende med mælk, men forsøger at trække brystet væk fra hende, så hun kun trøstes. Så længe hun ammes om natten så har hun ingen appetit til morgenmad.
En plan for dagen, som du kan stile mod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen kl. 8.30-9: Tilbydes grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød med frugtmos) vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10 og sover 1-1½ time, ammes evt. her
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos. Prøv at lave mos uden kartoffel, men lav mos af gulerødder, ærter, blomkål, squash, porrer, lidt pastinak og lignende. Det må gerne smage af lidt. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. ca 12.30-13, kan evt. ammes her for at sove godt og mæt, må meget gerne sove 1½ time...
Eftermiddag 15: Grød (f.eks. flerkornsgrød) med frugtmos, vand af kop
Sen eftermiddag: Amning og powernapper og det er denne powernap som efterhånden måske kan undværes afhængigt at hvor meget Viktoria sover til middag. Hvis hun har behov for den, så fred være med det:o)
Aften: Grøntsagsmos med kød og fisk. Prøv at tage udgangspunkt i det I spiser, hun må f.eks. gerne få lidt kartoffelmos med millionbøf, lidt ris med karry, lidt pasta med kødsovs osv. Igen give hende mad som smager af noget, så brug jeres mad og det er helt fint hvis det bare er almindeligt krydret med lidt timian, oregano, karry, løg osv. Det må hun meget gerne få. Du kan også forsøge med de industrielle produkter på glas, både for inspiration men også fordi det kan være praktisk nogle gang alt efter hvad I selv går. Det kan du også forsøge med til frokost:o) Vand af kop og giv hende evt. lidt frugtmos til dessert.
Kl. 20-21 Ammes og puttes til natten
Kl. 23-24: Ammes igen
Nat: 24-05/06 så vidt muligt ikke bryst, men kan få en tår vand, en sut eller far kan tage over.
Som du kan se er der 6 amninger her og de to amninger du skal have væk er altså de to der ligger før putningen om dagen. Det er dog ikke sådan at du ikke må amme her, jeg synes det er langt at foretrække at give hende bryst efter skemaden fremfor at skulle give det om natten.
Jeg ser ingen problemer i at du ammer hende i søvn, hvis det er sådan hun bedst falder til ro. Prøv dog at lægge mærke til hendes vejrtrækning og se om du kan putte hende på det tidspunkt, hvor hun lige slår øjnene op og fornemmer at hun bliver flyttet men samtidig er træt nok til at lægge sig til at sove videre.
Du skriver selv "Enkelte gange når hun skal puttes til natten og hun er mæt, er hun ikke interesseret i at blive ammet. Så ligger jeg hende i dobbeltsengen og en sjælden gang falder hun efterhånden i søvn ved at vende sig fra side til side." Dette tænker jeg er meget sigende, idet hun netop har behov for at føle sig mæt for at kunne sove, men samtidig også har behov for at vende og dreje sig - hun har en motorisk uro i kraft af sin alder og hun forsøger at finde en god stilling at falde i søvn i. Det skal hun have lov til. Da hun er så god til at vende rundt, så er der ikke noget problem i at hun drejer sig om på maven, det må hun gerne.
Du kan derfor godt prøve at putte hende, stå lidt ved hende, kærtegne hende osv. og så forsøge at gå lidt fra hende imens hun mosler rundt i sengen. Når hun vågner om natten, så prøv om en beroligende hånd og et stille "syyy" eller "sååå" kan være nok til at hjælpe hende videre i søvnen uden mad. Hvis hun er ammet fint dagen igennem, om aftenen når hun puttes kl. 20 og så igen kl. 23-24 så kan hun sagtens klare sig uden brystet i tidsrummet 24-06 og det kan her også være en idé at far tager over, da han ikke lugter af mælk... det er måske et sommerferieprojekt:o)
Det er svært at sige præcist hvor meget Viktoria skal spise for at hun kan undvære amning - her er børn meget forskellige. Prøv at tilbyde hende skemad og så give hende vand af kop sammen med, når du så putter hende, så kan du tilbyde brystet og så må du tro på at hun tager hvis hun har behov og afviser hvis hun er mæt. Du vil også kunne fornemme at jo mere hun begynder at spise af rigtig mad, jo mindre mængde vil hun die fra brystet.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske