Svar: Måltider - 8 mdr.
28. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Sandra
Dejligt at høre at det går så fint med det motoriske, det er en sjov alder, der hvor de begynder at bevæge sig mere rundt:o) Og hvor har han dog travlt.. 8 månder gammel!
Dagen ser umiddelbart fin ud og det lyder ikke som om at Kasper mangler noget. Det er rigtigt at det ville være godt, hvis han havde lyst til at spise lidt frugt, idet frugt jo indeholder mange gode vitaminer og det er godt for f.eks. at holde forkølelserne lidt på afstand:o)
Har du prøvet at give ham bær? Han må jo rigtig gerne få bær af alle slags og i øjeblikket kan man få både jordbær og hindbær, som kunne være et hit. Du må også gerne prøve at give ham jordbærgrød med mælk på...
Ellers kan du overveje om du en gang imellem skulle give ham en lille smule fortyndet juice, ikke at han skal have det i store mængder, men netop som erstatning for frugt en gang imellem.
Det er rigtigt at jeg ofte anbefaler grøntsagsmos til frokost. Det gør jeg fordi, når børn begynder at få 3-4 måltider skemad dagligt, så er det vigtigt at grød ikke udgør mere end de to. Det sikrer for det første et vist tilskud af forskellige fødevarer og så er det med til at holde maven igang.
Samtidig så er det ofte en fordel at give lidt grøntsager til frokost fordi mange børn ikke spiser særlig meget af dette til aften. For at de bliver dækket ind, så er det vigtigt ikke kun at tilbyde det en gang om dagen. I takt med at de bliver bedre til at tygge, kan man servere kogte grøntsager i stykker sammen med rugbrøddet. Det vil også være naturligt at I en gang imellem tilbyder Kasper rester fra aftensmaden i forvejen, i takt med at han begynder at spise mere og mere af jeres mad.
Nogle børn kan ikke finde ud af om det skal tygge eller bare synke maden de får, hvis det hele er blandet sammen eller moset meget groft. Da Kasper tilsyneladende fint klarer rugbrødshapserne, så tænker jeg at I skal forsøge at servere maden til ham mere adskilt. I må således gerne bibeholde den blendede mos, så han får sin mos, men ved siden af skal I give ham små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og en lille blomkåls eller broccoli buket som han selv kan sidde med, på samme måde som han også kan sidde med en kartoffelbåd i hånden.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske