Brev:
Hvordan grød laves og opbevares
28. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Hvordan grød laves og opbevares
Hej Helen
Jeg har endnu ikke fået fat i bogen "mad til spædbørn og småbørn" (har bestilt den hos boghandleren), så jeg håber du kan hjælpe mig indtil da, og i øvrigt tak for det rigtig gode svar jeg fik sidst mht. ernæring i grød og mos.
Jeg har snakket med nogle andre mødre om, at gemme grød i 24 timer køleskabet. De andre mødre siger, at man godt kan, men det skal være uden MME-pulver, da det ikke må genopvarmes.
Jeg går ud fra, at det er fordi jeg putter pulveret i når grøden koger, at der er tale om genopvarmning, for hvis jeg puttede pulveret i når grøden var afkølet til stuetemperatur, så er det vel det samme som når jeg laver MME, hvor jeg koger vand, lader det afkøle til stuetemperatur, putter pulveret i og opbevarer det i køleskabet i op til 24 timer eller hvad?
Men så var det at jeg lige kom til at tænke på en anden ting.
Når man laver MME er det jo vigtigt at vand og pulver passer PRÆCIST. Men hvis jeg laver grød hvor jeg koger vandet med mel, så er der jo et vandtab ved kogningen, og så skal jeg jo ikke tilsætte MME-pulver svarende til den mængde vand jeg afmålte inden jeg kogte det eller hvad?
Jeg laver grøden på denne måde (som er beskrevet i “Barnets mad og måltider” fra Sundhedsforvaltningen, som jeg har fået udleveret af min sundhedsplejerske):
½ dl. majsmel røres ud i 3 dl. vand og koges herefter i 3 min. Så tilsætter jeg 10 skefulde NAN1 og en tsk. usaltet smør og lader den færdige grød afkøle til spisetemperatur.
Hvis jeg ikke kan gemme halvdelen af grøden ved denne fremgangsmåde, kan jeg så gøre det hvis jeg venter med at tilsætte MME-pulveret til grøden er afkølet? Jeg vil jo meget gerne lave hjemmelavet grød, men jeg vil også helst nøjes med at lave det hver anden dag hvis det er muligt.
Jeg synes også jeg har læst noget om at man kan lave det i mikroovnen, og det lyder jo meget lettere, hvordan gør man det? Og hvor lang tid skal det så have, så det svarer til de 3 min. kogning? (jeg har en alm. mikroovn på 700-800 watt hvis det hjælper dig), skal jeg bare prøve mig frem til konsistensen minder om den jeg får når jeg koger i gryde?
Hilsen en grødforvirret
Louise