Svar: Hvordan grød laves og opbevares
28. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære grødforvirrede Louise
Lige en vigtig detalje - "Mad til spædbørn og småbørn" kan du købe på apoteket.
Jeg ser umiddelbart ingen problemer i at du laver en portion grød med mme, hvor du stiller halvedelen i køleskabet til dagen efter. Selvom der sker et tab af vitaminer, når grøden koges med modermælkserstatning, så er dette uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets øvrige mad.
Den første grød laves let og fint i en gryde, men når I når til havregrød, så kan du med fordel lave denne i mikrobølgeovn. Her tager du havregryn og hælder vand fra hanen på, så grynene lige er dækket og giver dem 2-3 minutter i mikroovnen. Du kan se at grøden står og koger op. Tager grøden ud, kommer en smørklat i som smelter af sig selv, tilsætter mælk og rører det sammen, så konsistensen er passende.
Hvis din datter en dag skal have grøntsagsmos og I ikke selv skal have dette, så kan du på samme måde med fordel koge grøntsagerne i vand i mikroovnen og efterfølgende blende dem med en stavblender, fedtstof og mælk. Vær her opmærksom på at kartofler ikke kan blendes.
Med hensyn til hjemmelavet mad og svind af vand, så er svindet ikke særlig stort, med mindre du er meget lang tid om det og lader det koge længe. Derfor passer mængden af mmepulver fint. Du kan også bruge drikkeklar modermælkserstatning og igen gør det ikke noget at modermælkserstatningen koger i 2-3 minutter, netop fordi barnet får vitaminer også på anden vis.
Reglerne om at modermælkserstatning ikke må stå færdigblandet kom sidste år og det handler om Enterobacter sakazakii, som er en bakterie der kan formere sig og give alvorlige sygdomme hos børn. Børn der får modermælkserstatning bør få erstatningen umiddelbart efter den er lavet, dvs. man kun må lave en flaske af gangen. Risikoen for infektion er størst for præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter i den tid de udelukkende får modermælkserstatninger samt mature børn i deres første to levemåneder.
Da din datter nu er 5 måneder gammel, så burde der ikke længere være risiko for hende. Jeg tror dog at de mødre du har talt med som har gjort opmærksom på at modermælkserstatning ikke må gemmes, måske har tænkt på disse nye retningslinier.
Derudover er det korrekt at modermælkserstatning i flaske ikke må genopvarmes. Her skal man lave en mængde der passer til barnets behov - hvis der er ca 10 ml tilbage, når barnet er færdig med at spise, så er barnet mæt og har fået hvad det skal have.
Håber jeg kom igennem det hele og fik skabt lidt klarhed, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske