Brev:
Sovevaner til en dreng
28. juni 2007
Alder:
2 år, 10 mdr.
Sovevaner til en dreng
Hej Helen
Jeg er lige blevet medlem i dag, men kunne ikke helt overskue alle de svar, der var inde på brevkassen omkring sovevaner. Jeg glæder mig til at få respons på denne mail:-)
Vi har en meget aktiv dreng på knap 3 år, som kom i juniorseng i en alder af 2 år. Da han kunne komme op af sin tremmeseng, og til tider faldt ned og slog sig........ (det kunne blive et helt cirkus om aftnen, når han skulle puttes.) Derfor kom han tidligt i juniorseng..........
Her er lige et par fakta omkring hans sovevaner. Han kommer i seng omkring kl. 20 i hverdagene, og sover i dagplejen omkring 1-2 timer, han bliver vækket omkring kl. 7.00, når han skal i dagpleje, i weekenden sover han gerne 2-3 timer til middag, og kommer til tider lidt senere i seng. Han sover gerne 11 timer om natten uden problemer. I weekenderne vågner han som regel mellem kl. 8-9.
Vi døjer i perioder med at han render op og ned af sengen, og selvfølgelig er vi inde en sådan en periode nu. Vi har også haft nogle rigtig gode perioder, hvor han bare falder i søvn med det samme efter man har læst/ sunget sange osv. Når vi så er inde i den periode, hvor han render op og ned hele tiden, kan der gå flere timer, før han falder til ro oppe i sengen.
Han er aldrig kommet op af sin seng, når han først er blevet puttet, derfor er vi meget uforstående overfor, hvorfor han tror den går? Når vi hører han er kommet ud af sengen, går vi ind til ham og putter ham i sengen igen. De første par gange vi er derinde, siger vi godnat osv. og derefter siger vi ingenting til ham, han går meget op i at vi ikke må være sure på ham, men som regel svarer vi ikke på hans tilnærmelser, netop for ikke at gi ham noget opmærksomhed. Sådan foregår det nogle gange hele aftenen.... og til sidst kan bølgerne desværre gå lidt få højt, i forhold til at vi godt ved, at det må de ikke, men det er selvfølgelig i afmagt og mangel på overskud.
Hvad kan vi gøre for at han bliver i sin seng, når han er blevet puttet om aftenen?