Svar: Sovevaner til en dreng
28. juni 2007
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og jeg kan godt forstå du synes der er mange spørgsmål om søvn:o)
Min umiddelbare tanke er at din dreng sover forholdsvis meget i løbet af dagen. Du skriver at han i hverdagene sover 1-2 timer og at han i week-enden sover 2-3 timer og ofte om natten sover 11 timer uden problemer.
Gennemsnitligt vil de fleste børn omkring 3 års alderen sove 1-1½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten - sammelagt ca 12 timer i døgnet. Jeres dreng sover nogle gange 14 timer og jeg er ret sikker på at der er derfor han ikke lige falder i søvn, han er simpelthen ikke træt nok.
Jeg vil derfor foreslå at I forsøger at korte hans lure ned til en times tid i løbet af dagen og så putter ham til samme tid som I plejer for at se om det ikke vil gøre en forskel - måske han vil nå det punkt, hvor han selv kommer og siger "mig træt" og så er til at putte... krydser fingre:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske