Svar: Mad og vores datters søvn om dagen
28. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
De fleste børn vil i 8 måneders alderen kunne nøjes med flaske 3 gange dagligt og vil via dette få den mængde mælk som er nødvendigt for både at sikre jern og kalk. Ofte vil de drikke 150-200ml pr flaske. I løbet af 9-10 måneders alderen nedsættes så til yderligere 2 flasker med 200ml i hver (eller lidt mindre i flaske og så drikke mme af kop) så de også her får hvad de har behov for.
Ofte vil det være sådan at man i 8 måneders alderen giver de 3 flasker: Morgen, eftermiddag og aften eller nogen vælger at give flaske: Morgen, aften og sen aften i stedet. Det kan du selv vælge. Hos jer ser det ud som om at morgen og formiddagsflasken helt kan undværes og det er også okay.
I 9-10 måneders alderen gives ofte flaske morgen og aften og her vil du så i stedet kunne servere en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. Det må du faktisk også gerne gøre nu, du skal bare sikre dig at hun ikke får mere komælk og komælksprodukter end hun får mme.
En plan for hendes 8 måneder kunne se således ud, og her beregner jeg så 3 flasker ud fra at hun ikke får flaske om morgenen:
Morgen 7-8: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød evt. med frugtmos, vand eller mme af kop
Formiddag 9-9.30: Puttes til formiddagslur og sover 45-60 minutter. Ofte vil man give flaske her, hvis hun ikke har fået om morgenen...
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere (bondebrød eller lignende) med forskelligt smørbart pålæg. Det er fint med smøreost af forskellig slags, makrel, sildepostej, rognguf osv. Ved siden af tilbydes grøntsagsmos som supplement fordi hun endnu ikke kan spise sig mæt nok i brødhapsere. I takt med at hun bliver ældre, så tilbydes hun kogte grøntsager i stykker, som ærter majs, gulerod, rød peberfrugt og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur med flaske ca kl. 13 og sover et par timer
Eftermiddag 16: Her kan du give en lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, du kan også give hende lidt frisk frugt, bær eller måske ½ bolle med smør som hun kan sidde og gnaske lidt i. Vand af kop. Frugt er en fordel på dette tidspunkt fordi det ikke mætter så meget og derfor ikke tager pladsen fra aftensmaden
Jeg tænker også at ved at putte hende senere så vil hun kunne springe den sene powernap over her.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, hun må få det hele, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, boller i karry osv. Giv hende noget af det moset f.eks. kartofler moset med sovs og giv hende så mad i stykker ved siden af, som f.eks. en frikadelle. Det er vigtigt at hun oplever at få det samme som I andre og at hun får mad som smager af noget. Hvis I en dag skal have noget som ikke er så børnevenligt, så er det helt okay at give hende et stykke rugbrød med rejeost, da det lyder til at være et hit:o)
Tilbydes lidt frugtmos med mælk på til dessert og drikker vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske for at sove igennem til natten og for at nå op på de 3 flasker dagligt. For hendes vedkommende ligger de 3 flasker altså til middag, aften og sen aften.
Jeg tror at en sådan plan vil hjælpe jer videre, både i forhold til hendes madintag og i forhold til hendes søvn både om dagen og om natten.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske