Brev:
Gode råd om søvn
28. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Gode råd om søvn
Hej Helen
Skal lige høre dig om vores datter søvn. Hun er nu knap et år - puha det er gået hurtigt :0)
Hun trives i stor stil - kravler rundt, rejser sig og begynder at vise de første tegn på, at hun snart skal til at øve sig på at gå. Hun spiser rigtig fint - ingen problemer der. Er alt i alt en rigtig dejlig og tilpas glad pige.
Vi er dog endt i en "gammel vane", da hun i de seneste par måneder er blevet vugget i søvn, når hun skal sove om aftenen.
Hun ligger i vores arme, og bliver faktisk først lagt over i sin egen seng, når hun sover. Ligger vi hende før, møffer hun rundt og vender sig, sætter sig op osv. og bliver vred og ked af det, hvis hun ikke kommer over igen. Det har indtil nu ikke været det store problem, da det egentlig har været hyggeligt, og vi har fundet en god måde hun kan falde i søvn på.
MEN, jeg skal snart begynde på arbejde igen, og hun skal snart begynde i vuggestue - så hvis vi skal gøre noget ved det, skal det være nu, der er nok ændringer for hende i august måned (med vuggestuestart i begyndelsen af august og mig på arbejde i midten af august).... + at vi snart har tre ugers ferie, hvor der er tid og overskud til at "tage kampen" - hvis det er det vi skal :0)....
Så vores spørgsmål er, om du har et godt råd til hvordan vi kommer videre - altså hvordan vi bedste muligt får lært hende, at hun skal falde i søvn selv?
Er det for eksempel ok (jf. hendes alder), at lægge hende ned - stille og roligt - og sige, at hun nu skal sove - også selv om hun bliver meget vred og egentlig også ked af det, hvis vi ikke tager hende op. Vi vil i første omgang ikke gå ud, men sidde ved hendes seng, med en hånd på maven. Er det vejen frem indtil hun har accepterer det, og vi gradvist kan flytte os længere og længere væk fra sengen, eller bør vi tage hende op med jævne mellemrum (læs: når hun er mest ked af det) eller...?
Vi har spurgt om det før, men da var hun kun nogle måneder gammel.
Som du ved fra tidligere breve, vil vi gerne, at dagen afsluttes på en god måde - omvendt er det heller ikke længere optimalt for nogen af os, at hun ligger i vores arme, da hun ofte ikke kan finde ordentlig ro dér.
De bedste sommerhilsner herfra.
Ps. hvor meget bør hun iøvrigt ca. sove i løbet af dagen?