Svar: Gode råd om søvn
28. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Ja tænk at Laura allerede er nået til sin første fødselsdag, så går tiden pludselig hurtigt, - og når man hører sig selv sige det, så hører man 'de gamle' i familien: "tiden går så hurtigt og nej hvor er du blevet stor", så det sætter tingene lidt i perspektiv.
Jeg tror det er vigtigt at I sætter noget andet i stedet for det at blive vugget på skødet og ikke bare forlanger at hun helt skal undvære det. Noget andet kunne være at få en godnathistorie, hvor hun så skal ligge i sin seng, når hun får læst højt. Eller at hun får lov til at sidde i sin seng og kigge billeder i bogen og bagefter skal hun så lægge sig ned.
Det er meget vigtigt at I betrygger hende i at I er der for hende og ikke forsvinder, selvom hun ikke sidder tæt op ad jer. Jeg tænker også at det kan være okay at sidde med hende i hånden, så hun finder roen ved det. Jeres berøring er vigtig for hende. Samtidig skal I så skelne imellem hvorvidt hun trækker tiden ud, når I sidder der - fordi I sidder der - eller om det er et reelt behov at I fortsat er der.
Nogle børn vil lægge sig til at sove i løbet af 10-15 minutter, fordi man er i nærheden og aldre vil se det som underholdning og vil blive ved med at rejse sig, trille omkring, lave kunster for at få forældrene til at grine og pjatte og her bliver I så nødt til at gå. Vær dog aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen og fortæl hende at I kommer igen.
Nogle børn skal også lige finde ud af hvad det vil sige at I går og når hun så finder ud af det, så vil hun måske kunne finde roen, når I så efterfølgende bliver hos hende og derfor trygt lægge sig til at sove.
For en del børn hjælper det at man er tilstede i værelset uden at give dem direkte opmærksomhed. Det kan være ved f.eks. at tage strygetøjet med op på værelset, så kan Laura se jer og I er der, men I laver noget andet end har kontakten til hende. Så kan i stå og stryge, få noget fra hånden og samtidig huske hende på at I er der og hun roligt kan lægge sig til at sove. Det må I jo gerne sige "Læg dig ned Laura, mor er lige her" eller hvordan du nu vil sige det. Ofte hjælper det at få barnet til at ligge i sin seng, hvis barnet selv lægger sig ned og man ikke som forældre tvinger barnet ned igen og igen.
Netop fordi hun møver så meget omkring, så kunne denne metode godt hjælpe jer. I må godt en gang imellem gå hen og putte hende, kærtegne hende lidt osv. så hun får den fysiske kontakt og mærker at I er der, er nærværende, men samtidig også står lidt på afstand så I er til stede uden at gøre den fysiske kontakt helt nødvendig for at hun kan finde roen... er det godt nok forklaret...
De fleste børn vil omkring 12 måneders alderen sove 1-2 gange dagligt (i alderen 12-18 måneder går de fleste fra to til kun en lur). De sover mellem 2-3 timer i løbet af dagen og sover 11-12 timer om natten, ialt sover de ca 13-14 timer.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god sommer til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske