Svar: Hvor meget skemad til pige på 5 mdr.?
29. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Børn som starter med skemaden når de er 4 måneder gamle har behov for en lidt længere overgangsperiode end børn som først starter når de er 6 måneder gamle. Nogle børn vil i 7 måneders alderen fint klare sig med 3 måltider skemad og andre vil have behov for 4. Måske er det derfor for meget for din datter med 3 måltider skemad nu, da hun ikke er mere end 5 måneder gammel. Det afhænger af hvordan hun spiser og hvordan hun virker til at trives.
Hvis hun kan spise 1 dl. grød og mos uden problemer og maven fungerer med det og du ikke oplever at maden tager pladsen op for mælken, så kan det være helt fint at give hende 1 dl 3 gange dagligt. I princippet er det ofte bedre at gøre det sådan i stedet for f.eks. at give 1½ dl x 2, da der så ikke er plads til mælk.
Vær opmærksom på at grød max bør udgøre to af dagens måltider, du kan således skifte lidt imellem grød og grøntsagsmos til frokost.
Fra 6 måneders alderen kan du begynde med mange flere grøntsager og smagsvarianter, men du kan også nu godt forsøge med lidt mere end du har gjort.
Af grøntsager kan du lave mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, majs, ærter og lignende milde ting. Det må du gerne give her fra 5 måneders alderen.
Af grød er det fortsat ris, majs, hirse og boghvedegrød du kan forsøge dig med
Og frugt bør fortsat være kogt frugtmos, men det kan jo være mange ting - du kan jo sagtens give både pære og æbelmos, men også mos af forskellige bær kan være rigtig lækkert. Du kan købe friske bær (jordbær og hindbær) og koge til mos eller ud kan købe en pose frosne bær og lave mos af det.
Da din amning forløber fint, så synes jeg umiddelbart at det vil være synd, hvis du begynder at give flaske om aftenen. Du må naturligvis gerne gøre det, hvis du har det godt med det, men du skal vide at du kan risikere at nedsætte din amning yderligere ved at gøre det... Det afhænger altså af hvordan du har det med at amme og hvad du tænker i den forbindelse, hvorlænge du gerne vil amme osv. Jo mere du sætter i stedet for amning (skemad og flaske) jo mindre mælk vil du producere.
Fra 6 måneders alderen siger man normalt at børn rent ernæringsmæssig ikke længere behøver mælk om natten. Da din datter kun er 5 måneder så tænker jeg at det vil være naturligt at hun således fortsat vågner for at få mad om natten. Man kan dog diskutere om den amning som ligger midt nat kl 02/03 efterhånden kan springes over.
I første omgang kan du forsøge at lægge til brystet men gøre amningen kortere og kortere så din datter kun får trøst og ikke mælk. Herefter kan du forsøge at hjælpe hende med at skifte stilling osv. så hun ikke ammes og således springer denne amning over. Far kan evt. tage over midt nat..
Med hensyn til frysning af grøntsager, så må du gerne fryse ned så du har til længere tid. Det kan være meget praktisk. Jeg plejer at anbefale at du laver en ren grøntsagsmos og fryser ned og først ved tilberedningen tilsætter fedtstof og mælk (mme). Det anbefales derudover at grøntsagsmos optøes direkte i gryden.
Når din datter bliver 6 måneder så kan hun begynde at få lidt kød og fisk i grøntsagsmosen. Her er det vigtigt at kød og fisk optøes i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst.
Frugtmos kan også fryses ned. Det kan holde sig i køleskabet et par dage. Frugtmos der har været frosset optøs direkte fra fryser i gryde, herved bevares smag og vitaminer bedst.
Spædbarnemad der fryses ned kan holde sig ca 1 måned i fryseren, når temperaturen er på -18 grader. Mad der har været frosset må aldrig fryses igen, men skal kasseres hvis den har været optøet.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske