Svar: Skal jeg give mme?
29. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jeanett
Det lyder rigtigt at din dreng har behov for noget som mætter ham lidt mere, da du fortæller at du i løbet af dagen ammer ca hver 2 time og om natten også ammer 3-4 gange.
Du har dog ret i at det tager tid at nå op på en mængde skemad, som kan mætte ham og det vil tage tid, før du oplever at det vil have nogen som helst virkning. Derfor lyder dine overvejelser omkring flaske som et fornuftigt forsøg - man kan jo altid forsøge...
Fordelen ved flaske er at din dreng her vil kunne drikke en stor mængde, måske op til 200ml af gangen og det vil naturligt kunne give ham en større mæthed. Vælger du at give flaske, så vil jeg anbefale at du gør det som supplement til amning, så du starter med at lægge ham til brystet og lader ham spise godt der og når du så oplever at han efterfølgende fortsat har behov for mere så supplerer du med en flaske.
Du kan overveje om du vil malke noget af din mælk ud så han får din mælk på flaske eller om du vil give ham modermælkserstatning eller vælling. Bare det at spise af flaske giver ofte barnet lidt mere end det ville tage ved brystet fordi mælken flyder lettere ud af flasken og barnet skal ikke arbejde så meget for det. Derfor kan det nogle gange faktisk godt hjælpe at tilbyde modermælk på flaske.
Andre gange har barnet behov for noget som ligger lidt tungere maven og her kan du så vælge en modermælkserstatning eller en vælling. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og kan således godt mætte lidt mere. Der er dog ikke samme kvalitetskrav til vælling som til modermælkserstatning.
Jeg tænker ikke at han bliver forvirret over flasken og skeen. Skemaden forsøger du med i løbet af dagen og flasken er om aftenen med mindre du oplever så stor succes at du beslutter dig for at give en flaske i løbet af dagen også... :o)
Med hensyn til mængde af skemad, så ligger en normal portion på 1-2 dl. Jeg plejer at anbefale at man i begyndelsen ikke giver for store portioner, det er bedre at barnet spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl 1 gang dagligt, selvom det i sidste ende er det samme. Det er vigtigt fordi det giver plads til variation af mad og også fordi det giver plads til mælken som fortsat er vigtig.
Da din dreng kun er 4 måneder gammel, så tager tingene lidt tid og jeg tænker derfor at du skal forsøge med skemad en gang dagligt og så flaske om aftenen.
Øg din dreng i mængde stille og roligt, så han får mere og mere skemad og du sikrer dig at maven fungerer. Når han kan spise en dl. uden problemer, så kan du begynde at give ham skemad 2 gange dagligt (grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen) og her tænker jeg at han nok vil være 5 måneder gammel.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske