Svar: Grød til kæmpe baby
29. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Det lyder fornuftigt at begynde med lidt skemad i forhold til at give din dreng noget som ligger lidt tungere i maven og dermed minske hans gylperi. Hos børn som gylper meget ser man ofte at dette aftager i takt med at de begynder med lidt fastere mad.
Din dreng trives dog rigtig godt på mælken (ud fra hans vægt at dømme:o)) og det du skal vurdere ud fra er, hvorvidt han virker parat til skemad. Han skal være i stand til at holde hovedet selv og han skal åbne munden, når du kommer med skeen, som et signal om at han ved hvad det drejer sig om og dermed er parat. Han skal mundmotorisk kunne finde ud af at føre maden med tungen bag til svælget og synke (det finder du dog først ud af når du giver ham noget) og så er det også et signal at han, når du sidder med ham på skødet, følger med øjnene og virker interesseret i det du selv kommer i munden.
Som regel stagnerer vægten lidt i den periode hvor man går igang med skemaden, da han har øget sin vægt rigtig meget i begyndelsen af sit liv, kan du ikke forvente at han bliver ved med dette:o)
Jeg tænker at mere mad vil have betydning for hans evner til at sove mere end 30 minutter af gangen. Netop fordi han er en stor dreng, så er han ganske sikkert også sulten og mad som ligger tungere i maven mætter mere og giver mere ro - lidt ligesom når vi andre efter flere retter har lydt til at slå mave på sofaen...
Dertil kommer at børn ofte efter 30 minutter skifter søvnfase. Prøv derfor om du kan køre ham en tur i barnevognen og på den måde få sprunget den fase over, så du altså kører en tur dagligt og først stopper, når du er sikker på at han sover godt og er kommet over første søvnfase - det kunne så være efter 45 minutter. Nogle gange vil det fortsat være nødvendigt at du går ud og vugger vognen lidt og på dne måde hjælper ham til at holde sig sovende.
Håber ovenstående hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke og også mange våde sommerhilsner fra mig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske