Svar: Spiser meget lidt - 12 mdr.
30. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære T
Når børn bliver omkring et år så bliver de for det første langt mere selektive i forhold til mad (meget af det som tidligere bare gled ned, bliver nu skubbet væk) og samtidig så vokser de ikke så meget mere og har derfor heller ikke samme sultfornemmelse som tidligere. Din datter reagerer således helt normalt for sin alder.
Det er meget vigtigt at du ikke gør et stort nummer ud af det, men at du fortsat tilbyder din datter det samme som I andre spiser og bare servere lidt som hun så i fred og ro kan gå igang med. Det er helt korrekt at der også en en prøvelse i at se hvad der sker, når man lukker munden - hvad gør det ved mor og far - og derfor er det vigtigt at I giver hende madro og acceptere den mængde der nu glider ned.
Det er fint at I fortsat energiberiger hendes mad, da hun ikke er så stor og det er samtidig rigtig godt at give det I andre spiser og servere maden adskilt. Hvis det så viser sig at hun ikke er blevet mæt nok og har behov for mere mad inden hun skal sove, så må du supplere med en portion havregrød inden sengetid, eller et stykke rugbrød en banan eller lignende, som er til at have med at gøre og som er både sundt og mættende.
Jeg ved fra tidligere breve at du er meget opmærksom på din datters indtag og at du generelt sørger for at hun tilbydes varieret kost. Jeg tænker derfor at du skal tage det stille og roligt og igen ikke gøre et stort nummer ud af det. Jo mere ro omkring middagsbordet I kan skabe, jo bedre er det.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske