Svar: Tvillinger og opstart på mos/grød
30. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Nutramigen smager ikke særlig godt og jeg tænker at det godt kan være derfor børnene rynker lidt på næsen, når de får det sammen med grøden (også selvom de kender smagen). Hvis I ikke har mælkeallergi i familien, så er der umiddelbart ikke grund til at fortsætte med nutramigen til mere end 4 måneder og du kan således overgå til almindelig erstatning. Det vil også gøre det lettere for dig at lave mad, da du så også vil kunne købe de industrielle produkter, hvis det en gang imellem skal være nemt og praktisk.
Grød kan ikke fryses, men det kan godt holde sig et døgn i køleskabet og jeg tænker derfor at du skal lave en portion som du deler i 2, således at du har halvdelen til den dag, hvor du laver det og resten til dagen efter. Du må gerne tilsætte frugtmos, men det bør være kogt frugt - du kan lave frugtmos af pære og æble, men du kan også lave frugtmos af f.eks. bær (jordbær, hindbær osv.) Her kan du bruge friske bær eller du kan købe en pose frosne blandende bær og lave mos af det.
Du kan også lave grød af ris-, hirse- og boghvede. Måske de bedre kan lide den smag end de kan lide smagen af majs...
Når du trapper ud af nutramigenen, så anbefales det normalt at du gør det trinvist således at du laver blanding med 2/3 nutramingen og 1/3 anden modermælkserstatning, dag to blander du 2/3 anden erstatning og 1/3 nutramigen og dag 3 er du så helt over på fuld anden erstatning - du må også gerne gå langsommere frem, hvis du har det bedre med det:o)
Jeg synes umiddelbart ikke om at lade mad stå i vandbad og vil foreslå at du i stedet for dette, lader grøden stå i køleskabet og så luner den i mikroovnen lige inden den skal gives.
Grøntsagsmos kan godt fryses og det kan frugtmos også. Både frugtmos og grøntsagsmos der har været frosset skal optøs direkte fra fryser i gryde. Herved bevares smag og vitaminer bedst. Du kan begynde at give børnene grøntsagsmos omkring 5 måneders alderen, når de begynder at kunne spise godt med grød og mestrer teknikken. Det er bedre at give dem 3/4 dl. skemad to gange dagligt (grød + grøntsagsmos) i stedet for 1½ dl grød en gang dagligt.
Jeg tror jeg kom igennem det hele, rigtig meget held og lykke med det og rigtig god sommer til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske