Svar: Vil ikke grød (fortsat)
1. juli 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Trunte
Har du prøvet at give din datter noget at sidde med i hånden? Jeg tænker på en brødskorpe eller lignende, som hun selv kan sidde med, opbløde i spyt osv. Det at sidde med noget og fornemme at det man putter i munden kan være spændende og smage af noget er vigtigt og er med til at give lyst til at spise.
Derudover tænker jeg at du må forsøge at finde ud af hvordan din datter bedst spiser. Hvad er hun for en pige - har hun brug for ro omkring sig for at kunne koncentrere sig eller spiser hun bedst i selskab og nyder at have storebror som underholder ved bordet.
Det har meget at sige i forhold til hvordan du får hende til at spise. Hvis hun har svært ved at koncentrere sig så må du sørge for at der er ro omkring hende, du skal sætte hende i den høje stol og sidde foran hende, så I har øjekontakt. Hold kontakten, brug din mimik, sid med skålen med mad i din hånd og brug også dine lyde "mam, mam, mmmm smager dejligt" - åbne munden (hun skal spejle sig i dig) og ind med maden. Gør det i et rimeligt tempo så du hele tiden holder hende fanget, holder hende fast i hvad det drejer sig om.
Hvis hun har brug for underholdning og synes det er skønt at sidde ved bordet, så lad storebror deltage og lad ham være rollemodel, lad hende grine og more sig over ham og lad hende se ham spise og forsøge at gøre ligesom han gør - måske han kan smage og søster kan så smage osv. så hun oplever at de to deler og har en fælles oplevelse.
Da hun nu er 6 måneder så prøv at give hende forskelligt og gerne mad som smager af noget. Hun må få stort set det hele. Prøv med havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød. Kom forskellig slags frugtmos på - hun kender den søde smag fra mælken og vil måske foretrække dette lidt.
Grøntsager kan du også give rigtig mange af. Prøv med rodfrugter af forskellig slags da de smager af noget. Får I lidt sovs som er lavet med sødmælk, så giv hende lidt af det på maden - hun må gerne få almindelig krydderi og tit kan børn godt lidt mad med sovs.
Tidspunkterne hvor du forsøger med skemad er umiddelbart rigtig fine og jeg tænker at du må blive ved med at forsøge. Prøv nogle af ovenstående ting og se om ikke hun så begynder at interessere sig lidt for skemad. Prøv også at lade far forsøge sig... Jeg tænker at du måske skulle tillade dig selv at tage af sted sammen med storebror i nogle timer, så passer far lillesøster og når du ikke er der, så er amning udelukket og er hun sulten, så må hun spise... er hun tørstig kan hun jo få vand af kop, det mestrer hun jo fint og far kan være lige så omsorgsfuld og kærlig som mor. Derudover beskriver du også et behov for at få lidt frihed og du savner at være sammen med din dreng... den tid skal I give jer selv lov til at have.
En sidst ting er at du ammer både kl 04, 06 og 08 og måske er det derfor din datter ikke har specielt meget lyst til mad om formiddagen. Måske du skulle prøve at tilbyde grød om morgenen i stedet for en amning...
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske