Svar: Falde i søvn m.m.
1. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Som forældre kan man godt føle sig meget ensom og tro man selv gør noget forkert, når man har et barn som sover dårligt, som er meget lydfølsom og nærmest virker til at vågne ved det mindste, som ofte bliver overtræt og som alligevel ikke vil sove. Det skaber frustration og kan godt give følelsen af at man ikke slår til og måske er det sådan du har det?
Jeg er normalt ikke tilhænger af at give børn 'mærkater', men det du fortæller sætter alligevel nogle tanker igang og jeg tænker at det måske kan være en lettelse for dig at vide at du ikke er den eneste som har sådan en datter.
Kender I til begrebet "high need babies"? Man bruger dette om børn som er utroligt meget på og har et højt aktivitetsniveau. Disse børn bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side kræver barnet rigtig meget stimulation og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk, at de har svært ved at bearbejde dem. Man kan således meget let stå i en situation, hvor man let kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller at understimulere og skærme for meget og uanset hvad man gør, så opleves barnet som klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Disse "high need babies" sover ofte ikke så meget som andre børn og de har et meget stort behov for fysisk kontakt. Det er rigtig vigtigt for dem at ligge tæt, blive ammet, blive vugget osv. Måske er det noget som passer på jeres datter... bare en tanke og måske det letter dig at høre om det begreb.
Jeg tror det er vigtigt at I for det første indstiller jer på at jeres datter hører til dem der sover mindre en gennemsnittet. Hvis man ligesom indstiller sig på det, så er det også lettere at acceptere, når hun vågner og ikke gå 'helt i spåner' over det, selvom det er hårdt. I stedet for at gå gade op og gade ned med et grædende barn i barnevogn, og hvor det eneste man opnår efter to timers spadseren er ½ times søvn, så sig til jer selv at det gør I ikke. Det er vigtigt at hun sover, men hun sover altså ikke meget. Tilgengæld har hun så måske behov for at powernappe lidt mere og det er så sådan hun er.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få hende til at sove 3 gange i løbet af dagen. Fokuser på de 3 lure i stedet for på hvor lange de er. Den ene lur skal ligge om formiddagen f.eks. mellem 9.30 og 10.30. Den næste lur over middag f.eks. mellem kl. 12 og 13, så en lur igen om eftermiddagen omkring kl. 16-17 og så skal hun puttes om aftenen igen mellem kl. 20-21.
Selvom hun måske virker til at vægre sig ved meget fysisk kontakt nogle gange, så prøve at lægge dig med hende, når hun skal have flaske eller ammes. Er det flasken, kan far også prøve at lægge sig med hende. Det at gå i soveværelset for nedrullede gardiner og lægge sig med hende på dobbeltsengen, kan give hende tæthed og nærhed uden at hun bliver holdt om og det virker nogle gange rigtig positivt. Sørg for efterfølgende at hun ikke kan ryge ned at sengen.
Disse børn som har rigtig svært ved at finde roen kan nogle gange have gavn af en sansegynge. Det er desværre en lidt dyr løsning og jeg ved ikke hvad muligheder I har, men du kan overveje det. En sansegynge er en cirkelrund gynge, som kan hænges op, så den hænger 20 cm over gulvet. Når barnet ligger på den og bevæger sig, så vugges barnet stille og roligt og barnet styrer selv hvor det vil kigge hen i rummet.
Derudover tænker jeg at det måske vil være en god idé at I laver noget motorisk med hende. Hjælp hende med at vende og dreje, trille omkring osv. så hun bruger sig selv rent fysisk. Det er vigtigt at hun opnår en fysisk træthed især fordi hun er så meget på og rent mentalt stimuleres rigtig meget. For at hjælpe hende til at sove, så skal hun altså også bruge sin krop fysisk og få en fysisk ro.
Nogle gange er massage rigtig godt, andre gange bliver det for mange stimuli for hende. Nogle gange er bad godt og det at gå til babysvømning kan være en god idé og igen vil dette også nogle gange være for meget. I må forsøge jer lidt an, tag evt. en tur i svømmehallen og se hvad hun siger til det.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske