Brev:
Hvor meget brystmælk og hvor længe
1. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Hvor meget brystmælk og hvor længe
Kære Helen
Så skriver jeg til dig igen. Jeg skrev til dig i maj og juni vedr. bl.a. overgang til rigtig mad og afvænning fra bryst om natten - og jeg fik rigtig uddybende svar.
Det går fint fremad med begge dele. Jeg har sovet på sofaen i en periode, så min kæreste har taget over, når vores dreng har vågnet om natten. Vores dreng er nu 10 måneder gammel og bliver ammet, når han bliver lagt i seng ca. mellem kl. 20 og 21, og igen når vi går i seng, ca. kl. 24. Han vågner så ca. mellem kl. 5 og 6 (nogle dage lidt senere), hvor jeg ammer ham. Jeg giver ham vand og mælk af kop i løbet af dagen, men det er ikke ret meget, han drikker. Jeg er derfor blevet i tvivl, om han får væske nok i løbet af dagen?
Det var egentlig min mening at give ham en flaske, inden vi går i seng, men da han ikke er så glad for flaske, er jeg bange for, han vågner op, hvis jeg prøver med flaske (han er ikke længere vant til at drikke af flaske). Da han kun får mælk fra mig, er det også svært for mig at bedømme, om han får mælk nok. Jeg ammer ham fra begge bryster morgen, aften og når vi går i seng.
Jeg vil også høre, hvornår det vil være passende at droppe morgenamningen og amningen, når vi går i seng? Jeg skal starte med at arbejde midt i august, så jeg forestiller mig at stoppe med at give ham bryst om morgenen i løbet af de næste tre ugers tid. Når jeg stopper med at amme morgen og sen aften, hvor meget flaske skal han så have i stedet for? Hvornår vil det være passende at droppe amningen, når vores dreng kommer i seng?
I øjeblikket er det sådan, at jeg ammer vores dreng, synger for ham og putter ham, når han skal sove. Når han ikke vil sove og bliver ked af det (næsten hver aften i øjeblikket), går min kæreste ind hos ham. Kan det forvirre ham, når det er mig, der har lagt ham i seng? Han trøster ham og går så ud igen - dette gør han flere gange. Nogle aftener bliver vores søn rigtig ked af, og så bliver min kæreste hos ham, til han sover. Er det fint nok at gøre det på den måde?
Vores dreng er endnu ikke blevet passet af andre. Den person, han er mest knyttet til, ud over os, er min mor, som jævnligt går ture med ham, hvor det kun er de to. Vil det være bedst, hvis det er min mor, der starter med at passe ham? Eller er det også ok, hvis det er nogle af vores venner? Den første gang han skal passes, er det da bedst, at det er i løbet af dagen, så der ikke er andre, der skal putte ham, når han skal i seng?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlige hilsner
Anne