Svar: Hvor meget brystmælk og hvor længe
1. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Det er dejligt at høre at det går så godt med jeres dreng og at han har taget ammenedtrapningen så fint.
I forhold til at jeres dreng nu er 10 måneder gammel, så tænker jeg at han vil være fuldt ud i stand til at tage sit væskebehov af en kop. Det vil være fint med 2 amninger dagligt (morgen og aften) og i takt med at han så nærmer sig de 12 måneder, så vil du kunne trappe ned til kun en amning (aften) og det kan du så bibeholde længe, hvis du ønsker eller du kan vælge at stoppe helt.
Da din dreng ikke umiddelbart er glad for flasken i øjeblikket, så synes jeg ikke der er grund til at introducere ham for den igen. De to amninger dagligt dækker hans mælkebehov fint og om eftermiddagen kan du give ham en portion tykmælk eller lignende. Vand kan han få af kop.
Du kan vurdere hans væskeindtag på hvor meget han tisser og hvordan hans urin ser ud. Urinen skal være klar og må ikke være koncentreret (gul) så skal han have noget at drikke.
En plan for dagen som passer til et 10 måneders barn og de næste måneder frem ser således ud:
Tidlig morgen: evt. amning
Morgen: Havregrød, evt med frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, lidt ost, ½ banan eller anden frugt/frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg. Tilbehør af forskellige rester fra aftensmaden, det kan være lidt frikadelle, kylling, godt kogte pastaskruer. Kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod. Rød peberfrugt, agurk, avokado. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, friske bær, lidt rugbrødsdrys eller lignende, ½ banan, ½ bolle med smør, lidt ost. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt som til frokost
Aften: Aftensmad som familien spiser, må få stort set det hele naturligvis serveret i passende konsistens og meget gerne med lidt krydderi så maden smager af noget.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med amning
Nat: Vand, hvis behov.
En dag som denne sikrer din dreng hans behov og mindre kan faktisk også gøre det. Så jeg tænker at du ikke skal være så bekymret omkring hans indtag, du har sandsynligvis godt med mælk og han får en god del fra dig. I takt med at amningen nedsættes yderligere, så begynder han sandsynligvis også at drikke mere vand.
Rigtig meget held og lykke, håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske