Brev:
Kontakt til slanke babyer
16. juli 2007
Alder:
3 mdr.
Kontakt til slanke babyer
Hej Helen
Jeg har meldt mig ind på jeres side i et forsøg på at få fat på flere mødre med slanke babyer.
Jeg har store problemer med min datter, som i perioder spiser nogenlunde (stadig langt under 1/6 af hendes vægt) - hun vejer 5.4 og er 3.5 måned og spiser mellem 6-700 MME om dagen. Det har hun dog kunne tage på af. Desværre oplever vi med nogle ugers mellemrum, at hun vælter og nægter nærmest at indtage føde i flere dage og op til en uge. I øjeblikket har hun lige døjet med noget forstoppelse og måtte indlægges. Det har betydet, at hun i øjeblikket nægter at tage flasken - kan gå 6-8 timer uden mad (helt uden problemer! - er super glad, smilende og legesyg) og spiser derefter måske 40 ml MME.
Det er til at blive vanvittig af - hendes samlede indtag i øjeblikket er omkring 3-400 ml MME om dagen. Jeg forstår ikke, hvad der er galt med hende. På hendes vækstkurve ligger hun nogenlunde, så alle lægerne siger, at vi ikke skal bekymre os.
Jeg talte med en læge på børneafdelingen på rigshospitalet i søndags, som fortalte, at hun også havde haft et barn med en "spiseforstyrrelse". Hun fortalte, at der ikke var noget at gøre ved det. Du kan ikke tvinge et barn til at spise, og desværre er nogle børn ganske enkelt ikke interesseret i at spise. Hendes datter var nu 20 år og ganske slank og spiste stadigvæk ikke det store. Lægen havde kæmpet med hende i 6 måneder med vækstbøger (skrev alt ned) og tilsidst fik hende i dagpleje da hun var 6 måneder og det var en kæmpe lettelse, da hun ikke orkede at kæmpe mere med datteren. Hun sagde, at nogle nemlig spiser bedre, når de ser andre børn spise.
Hvad kan du anbefale omkring brug af grød/vælling, når hun bliver 4 måneder? Overvejer allerede nu at starte op med små sker ind i mellem, for at vænne hende til det.
Jeg vil utrolig gerne i kontakt med andre, som har børn, som ikke spiser meget. Jeg anfører derfor min email adresse og håber, at I vil skrive til mig.
slankbaby@gmail.com
På forhånd tak.
Katrine