Brev:
Søvn - pige 10 mdr.
16. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn - pige 10 mdr.
Kære Helen
Efter en periode på ca. en måned, hvor min datter har sovet fint, har jeg brug for din hjælp igen. Hun vågner atter mange gange hver nat, visse nætter op i mod hver 3. kvarter, og er desuden blevet rigtig svær at putte om aftenen. Jeg er super træt, og vil egentlig bare gerne høre din mening om det jeg gør, og have lidt hjælp til at få overblik midt i tågerne her.
Indtil for halvanden uge siden var jeg nået til at kunne gå frem og tilbage fra min datters værelse, når hun skulle puttes. Det kunne sagtens tage en halv times tid, og jeg skulle ind rigtig mange gange, men det var stille og roligt, stort set uden gråd. Efter et weekendophold, hvor det var rigtig svært at få hende til at sove den ene aften – faktisk gik hun helt bananas og skreg som jeg aldrig har hørt det før – har jeg slet ikke kunnet få hende til at falde til ro om aftenen. Og da nætterne samtidig er blevet dårlige igen, er jeg faktisk klar til at gøre hvad som helst, bare det kan give os alle tre lidt søvn.
Derfor gør jeg bare hvad der lige virker, om det er at tage hende op, blive siddende hos hende, gå lidt eller hvad som helst, når hun skal puttes. Det samme om natten, hvor jeg også har fundet ud af, at hun for første gang finder trøst i at komme ind i min seng og sove.
Mit spørgsmål er: Hvordan griber jeg nu bedst situationen an? Starter jeg helt forfra i forhold til putning, eller hvordan ville du gøre?
Når hun skal puttes om aftenen, bliver jeg selv i halvdårligt humør lige op til, fordi jeg slet ikke kan overskue, hvordan jeg skal gribe det an, så det bliver mindst muligt kaotisk. Min mand tager gerne over, men det er også svært at sidde på sidelinjen og kunne høre gråden.
Jeg er enig med dig i, at det ikke dur at kategorisere børn, men det er en lettelse at kunne genkende sig selv i beskrivelser fra andre. Sådan har jeg det, når jeg hører om high need babies. Ikke desto mindre kan jeg godt blive nervøs for, hvor lang tid man ER en high need baby? Det er svært at vide, at et weekendophold i trygge omgivelser kan koste en lang, ustabil periode efterfølgende. Selvom jeg egentlig gerne ville have, at min mand og jeg kom i gang med at være mere sociale om aftenen, så tør jeg simpelthen ikke, fordi der er så kontant afregning. Hvad er din erfaring, bliver det ved i mange år på den måde?
Min datter spiser rigtig godt, er omkring 75 cm og vejer ca. 9 kg. Hun er lige begyndt at kravle, og er i den forbindelse blevet roligere om dagen, fordi hun kan komme lige derhen hvor hun vil. I dagtimerne er hun stort set altid en solstråle! Hun har sovet ca. 3 timer i løbet af dagen, fordelt på 2 lure. Men det er der også gået kuk i nu…. Faktisk sover hun ganske lidt, måske lidt over en time, så på et godt døgn altså 11 timers meget afbrudt søvn.
Og et tillægsspørgsmål: Hun har endnu kun fået to tænder, så jeg regner med der kommer nogen flere hen ad vejen. Er det ok at give Panodil, hvis jeg fornemmer hun har ondt?
Bedste hilsener fra Susanne