Svar: Søvn - pige 10 mdr.
16. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Susanne
Det er et meget vigtigt punkt at du skriver at din datter netop er begyndt at kravle, da jeg tror dette har stor indflydelse på hendes søvn og lyst til at sove. Det at kravle betyder at hun rent fysisk nu bevæger sig væk fra din fysiske favn og længere væk fra dig end hun tidligere har været. Det betyder at hun for det første oplever meget mere af verden og skal lære at du stadig er tilstede, selvom du er i et andet rum (kald på hende så hun kan følge efter dig). Det betyder at hun ikke får samme fysiske kontakt i løbet af dagen som tidligere og derfor i en periode godt kan være mere nærhedssøgende om aftenen og det betyder også at hun oplever en motorisk uro, hvor hun har svært ved at finde roen rent fysisk, når hun bliver lagt.
Det er meget vigtigt at du gør præcis som du skriver "det der bare virker" og det er uanset om det er at sidde hos hende, vugge hende, lade hende falde i søvn i din seng og flytte hende senere osv. Lige nu handler det altså om at få skabt en ro for hende, en fysisk ro og her er nærhed det vigtigste.
Det hele skal naturligvis være i en balance hvor du hele tiden vurderer situationen, så du ikke får skabt nye vaner og rutiner som er svære at slippe af med. Men lige nu, så skal du glemme alt det med at lære hende at sove alene, gå fra hende osv. Lige nu har hun ekstra meget brug for nærhed og sådan er det med børn - det der skal til i den ene periode, er anderledes i den næste periode og så ændrer det sig igen.
Hvis det der virker bedst er en tår lun mælk og at blive puttet i jeres seng endten af dig eller far og falde til ro der med en hånd på kroppen og lidt kærtegn over håret, så er det det I gør. Hvis det virker bedre at sidde hos hende og holde hende i hånden, så gør det... Beslut jer for, hvad I mener virker lige nu og ha det så godt med den beslutning.
Jeg kan godt forstå at du synes det kan være en lettelse at læse om andre forældres erfaringer, om High Need Babies osv. for så føler man sig ikke alene med problemerne - netop derfor er alle spørgsmål og svar på siden her også offentligt tilgængelige:o) Jeg tror nemlig det er meget vigtigt at man som forældre oplever ikke at være alene med problemerne. Man kan meget hurtigt komme til at føle sig utilstrækkelige som forældre og blive rigtigt kede af det og det har hverken barnet eller forældrene glæde af.
Jeg tør ikke sætte alder på, hvor længe I vil opleve at jeres datter er mere sensitiv end så mange andre børn. Jeg tror generelt at nogle bare har brug for mere ro omkring sig end andre, vores temperament og måde at tackle verden på er forskellig og det er sådan hele livet igennem. Jeg tænker dog også at jeres datter naturligt i takt med at hun bliver ældre, vil ændre sig. Det vil være muligt for jer at lade hende passe af andre, bedsteforældre eller gode venner som hun kender godt og I skal nok få mulighed for at få et weekend ophold uden barn:o) Nogle gange skal man tage springet og turde... begynd med at lade hende passe nogle timer, se hvordan hun reagerer - bare en tur i biografen, eller et cafebesøg uden barn kan være guld værd og det synes jeg I skal overveje:o)
Med hensyn til panodil, så bør dette gives i samråd med lægen.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske