Svar: Diverse
16. juli 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Jeg har hørt det før, at sundhedsplejersker anbefaler helt at stoppe med flaske, men jeg er ikke enig i dette. Sebastian er kun lige blevet 8 måneder og mælk udgør fortsat en stor del af hans indtag. Det lyder efter min mening helt relevant at tilbyde ham ca 3 flasker dagligt og når han er 9-10 måneder nedsættes til ca 2 flasker dagligt og på den måde sikres han de 400ml som han har behov for, for at være dækket ind i forhold til jern.
Omkring 12 måneders alderen stopper sutteflasken helt, og her vil han være i stand til at kunne drikke sit behov via en kop. Som det er nu, vil flaske morgen, eftermiddag og aften være helt relevant og når I nedsætter flasketilbuddet til 2 gange dagligt, så vil det f.eks. være fint at give ham flaske morgen og aften og om eftermiddagen erstattes så med en portion tykmælk, A38 eller lignende - ligesom du gør nu. Først efter 9 måneders alderen bør han få mere komælk og komælksprodukter end modermælkserstatning og da han er allergidisponeret synes jeg ikke der er grund til at tilbyde ham for meget af dette, men derimod lyder det fornuftigt at bibeholde tilbudet om modermælkserstatning og netop via flaske har du styr på hvad han får.
Hvis du oplever at han ikke får nok via flaske, så må du komme lidt erstatning i hans havregrød, så han via den vej får lidt ekstra. Du behøver ikke skifte til Nan2, da han trives godt på 1'eren, men da Nan2 er fuldgyldig, sker der ikke noget ved at gøre det. Den adskiller sig fra andre 2 produkter på markedet. Er der tale om en tilskudsblanding og således ikke et fuldgyldigt produkt, så bør man ikke skifte helt over.
Med hensyn til vælling, så er det helt okay at du bibeholder denne til natten, da han tilsyneladende sover godt på det. Vælling tæller med i mælkeregnskabet og dermed også i jernregnskabet. Vælling er en tilskudsblanding.
Hvis han ikke når op på 400ml så skal han have fuld dosis jern ved siden af, så jeg synes det er vigtigt at forsøge med erstatningen, så han ikke får problemer med hård mave på grund af det ekstra jerntilskud. Derudover skal du sikre ham jern via kosten - det er især gennem kød og de lidt grovere grønne grøntsager at han får jern. Også havregrød er fint.
Med hensyn til motorikken, så er det sådan at man ikke skal pace børn men forsøge at støtte dem i den udvikling de er igang med. Hvis jeres dreng selv rejser sig ved tingene, hiver sig op og forsøger at støtte på benene og bevæge sig frem, så er det fint at støtte ham i dette, men ellers er det vigtigt at I hjælper ham til at kravle.
Det at kravle, at kunne krydskoordinere arme og ben er vigtigt i forhold til udviklingen. Det handler om at de to hjernehalvdele skal arbejde sammen og det har faktisk betydning for den videre læring - at kunne se forskel på om der står p eller q, om der står b eller d, om der står 69 eller 96... At kunne kravle er altså vigtigt.
Nogle børn springer kravlestadiet over og sker det, så fred være med det. Man kan jo ikke tvinge børn til at kravle, hvis de ikke vil. Men man kan forsøge at motivere dem og lykkes det så ikke, så må de lære det senere hen.
Lige nu lyder det som om at jeres dreng er der, hvor han bruger styrken i armene til at komme op at stå og således endnu ikke har styrke i sine ben til at kunne gå rigtigt. Det kommer efterhånden. Jeg tror ikke det skader ham at I støtter ham om livet i at gå lidt, men det er bedre for ham og hans udvikling på sigt at I hjælper ham op på alle fire og hjælper ham med at rokke frem og tilbage, så han lærer sig at kravle.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og også en rigtig god sommer til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske