Brev:
Ammestop - hvordan trapper jeg bedt ned?
16. juli 2007
Alder:
9 mdr.
Ammestop - hvordan trapper jeg bedt ned?
Hej Helen
Min søn er nu lige knap 9 mdr., og jeg vil gerne snart stoppe med at amme. Samtidig vil jeg for min søns skyld selvfølgelig gerne trappe ned på den bedst mulige måde. Det er gået helt af sig selv indtil nu. Vi er nede på tre gange om dagen, og her i løbet af ugen bliver det to gange, da jeg regner med at stoppe middagsamningen. Det tror jeg ikke bliver noget problem, idet han ikke virker særlig interesseret og heller ikke spiser mere end et par minutter.
Jeg vil gerne kunne stoppe amningen helt, når han er omk. de 10 mdr. - dvs. jeg har en måned til at vænne ham helt fra.
Lige nu er der så morgen og aften tilbage, og det bliver måske lidt vanskeligere. Her spiser han lidt længere tid. Om aftenen får han dog også flaske lige inden sengetid, og jeg har været væk et par aftener, hvor han jo så måtte nøjes med flasken. Det er gået fint, og hans søvn påvirkes heller ikke. Så det bliver forhåbentlig ikke noget problem at undvære amningen på dette tidspunkt.
MEN - tidlig morgen! På dette tidspunkt spiser han nogle gange i 10 min ad gangen. Og når han er færdig kan jeg putte ham igen i 1-2 timer. Generelt svinger tidspunktet for amningen om morgenen meget lige nu: alt mellem 5.30 og 7.30. Når vi taler helt tidligt, så er det jo rart at kunne putte ham igen. Hvad så når man skal tage denne amning væk? Det er vel den næste i rækken, idet aftenamningen bibeholdes længst eller..?
Spørgsmål: Det jeg tænker på er, om man skal til at lave en flaske tidlig morgen eller skal han kunne sove til måske 7-7.30 uden mælk??
Han vågner oftest mellem 5 og 6, og det er jo nemt blot at amme. Han vågner ikke meget op, og er derfor let at putte tilbage i seng. Hvis jeg skal til at rende rundt og lave flaske, og sidde med ham og give den, så får jeg ham ikke i seng igen.
Spørgsmål: Jeg er også i tvivl om, om han vil få nok mælk når man stopper amningen? Skal man udskifte amning med flaske, eller skal han have dækket sit mælkebehov på anden vis? Nu har jeg godt nok ikke prøvet sødmælk i et stykke tid, for det var han ikke særlig glad for. Jeg mener at have læst, at behovet i 9 måneders alderen er 500 ml pr. døgn - det behov er jeg ikke sikker på, at jeg kan opfylde med sødmælk.
Håber ovenstående giver et godt indtryk af vores ammerutiner pt. :-)
Og så lige noget lidt andet, men stadig i relation til mad:
Jeg synes ikke, han spiser nok til frokost. Jeg tror desværre, at han er utilfreds med serveringen :-) Jeg prøver, og har gennem længere tid prøvet, rugbrødshapsere med pålæg. Han spiser kun 1/4 skive. Han gider ikke bondebrød, og jeg synes også, det bliver tørt efter en dag. Jeg har prøvet at væde det en smule, så det bliver mere blødt, men nej. Så har jeg prøvet det rugbrød, vi spiser her i huset, som har en del kerner. Tilsyneladende var smagen mere interessant for ham, men det var for meget arbejde at tygge det.
Ærtemos, avocadomos, kogt æg, torskerogn, makrel i tomat - ingenting synes at få ham til at spise ret meget. På det sidste er det endt med et købt glas børnemad, hvor han hurtigt spiser et helt glas. Så appetitten er der! Men jeg er ikke så glad for bare at give ham sådan nogle "færdigretter".
Har du andre forslag - jeg synes efterhånden, at jeg er idéforladt, og jeg kan mærke, at den dårlige samvittighed kryber frem hver dag vi nærmer os frokost, for jeg ved ikke, hvad jeg skal finde på at servere.
Skal jeg prøve en helt tredje type rugbrød? Jeg er sikker på, at det ikke skyldes kræsenhed. Han er generelt vild med at smage alt, og spiser alt, som vi serverer. Og især hvis han kan se, at vi spiser det samme. Men det hjælper ikke til frokost, at jeg "spiser med". Heller ikke, at han selv får lov at tage sine bidder. Så kommer de sjældent ind i munden, men bliver mast i hånden og smidt på gulvet.
Frokosten serveres mellem 12-12.30 og forinden har han kun fået grød til formiddag (samt morgenamning). Så det skyldes ikke manglende sult til middag.
Håber du kan give mig en god plan for nedtrapning af amning samtidig med, at mælkebehovet dækkes, samt lidt idéer til frokostmåltidet.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Bettina