Svar: Problemer med at falde i søvn - 3 mdr.
16. juli 2007
Alder:
3 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres fine beskrivelse af hvad der sker og I er rigtigt gode til at tolke jeres datter. Det lyder nemlig meget rigtigt at det handler om at hun både er igang med en udviklingsperiode, at hun har rigtig let ved at blive overtræt og at hun har rigtig svært ved at mærke selv og overgive sig til søvnen, når hun bliver træt.
I har allerede gjort rigtig mange gode tiltag og det lyder rigtig fint det I allerede forsøger. Der findes ikke nogen fast regel for hvordan det skal gøres, I må forsøge jer frem. Nogle gange vil det hjælpe med en stofble over ansigtet, andre gange gør det tingene værre. Nogle gange hjælper det at putte hende i liften og svinge hende i den, andre gange at gå rundt med hende på armene, så maven ligger på jeres underarm og hun ikke er tvunget til øjenkontakt, atter andre gange er man nødt til at gå ind i soveværelset og lægge sig på sengen ved siden af hende og amme hende liggende og igen vil det andre gange hjælpe bare at putte hende i seng og lade hende ligge et par minutter. Nogle børn har som I skriver rigtig meget behov for monotom lyd som f.eks. føntørren eller støvsugeren giver. I kan måske have glæde af bogen og CD'en: "Sov godt - En Guide til forældre med små børn", som I finder i min bogguide under Børns Søvn. Se også under min linksamling.
Med hensyn til udviklingsperiode, så vil det måske interessere jer at læse bogen "60 vidunderlige uger" som I også finder i min bogguide under Udvikling.
Det er rigtig svært at sige, hvad det er der tricker hende og hvorfor hun pludselig bliver så ulykkelig. Det er fint at I har fået hende tjekket ved lægen, for så er det fysiologiske omkring smerter ligesom udelukket. Hun kan dog godt have ondt i maven og det skal I naturligvis være opmærksomme på. I kan også overveje om der kunne være en sammenhæng med hvad tidspunkt I giver mylicon og d-vitaminer...
Det kan nogle gange hjælpe at bryde den ulykkelige cirkel ved f.eks. at indføre et bad sen eftermiddag eller aften, der hvor I oplever hende mest ked af det. Den lune vand kan få hende til at slappe af i kroppen, efterfølgende kan hun så blive ammet og så vil det at have været i vandet måske hjælpe hende til at have en mere fysisk ro i kroppen. Jeg ser for mig en pige som spjætter med arme og ben og som har rigtig svært ved at finde motorisk ro og derfor tænker jeg at et bad på dette tidspunkt måske vil have effekt.
I skal, som jeg kan høre at I også allerede er, naturligvis være opmærksomme på om hun får for mange indtryk, om I laver for meget i løbet af dagen og om I skulle prøve at tage et par dage, hvor der slet ikke sker noget som helst.
Du skal naturligvis også overveje om du har ændret kostvaner. Har du den sidste tid spist eller drukket noget som du ikke plejer. Det er jo f.eks. årstiden til en del bær, det kunne også være chokolade eller noget helt andet. Prøv at gennemtænke om du kunne have spist et eller andet, som hun reagerer på.
Jeg håber at mine tanker også denne gang hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske