Svar: Søvn problemer - 5 mdr.
16. juli 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som om at Laura har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen om dagen og umiddelbart tænker jeg, om det måske handler om at hun nu har en alder, hvor hun gerne vil opleve og derfor følger rigtig meget med og har svært ved at give slip, altså som om hun helst ikke vil gå glip af noget.
Nu ved jeg ikke hvor stærk Laura er i sin ryg og jeg ved ikke hvilken barnevogn du har, men jeg tænker at det måske ville være rart for hende at kunne sidde lidt op i vognen og blive puttet i den. Mange vogne har et rygsæde, som man kan løfte lidt så barnet halvt sidder, halvt ligger og med den alder hun har tænker jeg at det vil være okay. Så kan hun ligge og kigge og følge med i verden og når du så kan se på hende at det er ved at være tid til at sove, så kan du lægge hende helt ned.
Da hun altid tidligere har kunne sove uden at have noget i munden, så synes jeg ikke der er grund til at du introducerer dette nu. Prøv i stedet om du kan sætte en uro i gang som spiller en lille melodi, om du kan få introduceret en sutteklud (en stofble eller en rigtig som du køber), et eller andet som kan give hende trygheden. Flasken må hun naturligvis også fortsat gerne få, men da det har fungeret med at give hende den siddende i armen før, så prøv dette igen og introducer så noget andet, når hun skal sove.
Du skal overveje om du også i løbet af dagen kan hjælpe hende med at trille omkring og bevæge sig, bruge sin krop, så hun får en fysisk træthed ligesåvel som hun skal stimuleres mentalt. Hun har brug for begge dele. Tænk over at hun ikke kun skal stimuleres mentalt, pludres med, vises ting osv. men at hun også skal bruge sin krop og støttes i dette.
Jeg ved ikke hvordan jeres dagligdag fungerer, om I går til noget sammen eller om I er meget hjemme. Du kan overveje om du skal prøve at tage hende med i svømmehallens varme bassin en dag og se om det gør en forskel eller noget andet og modsat skal du naturligvis også overveje at skrue ned for aktiviteterne, hvis I tit er ude.
Med hensyn til skemad og introduktion af dette, så kan det godt være at Laura ikke er parat endnu. Det er dog normalt at hun stikker tungen frem, når hun forsøger at spise. Hun er vandt til at malke med tunge og bruge den, når hun spiser og det er således ikke ensbetydende med at hun ikke kan lide maden at hun skubber den ud med tungen. Det kan sagtens være fordi hun endnu ikke helt mestrer teknikken. Nogle gange hjælper det at ændre lidt på konsistensen af grøden.
Hvis hun åbner munden, når skeen kommer og virker interesseret i at få noget ind, så vil jeg tro hun er parat. Hvis hun ikke gør dette, så venter du bare 14 dage endnu inden du forsøger igen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske